116th AES Convention - reportáž z berlínského sněmu zvukařů
Dvakrát do roka se sejde široká obec zvukařů a zvukových "inženýrů" z celého světa, aby představili své novinky z oblasti zvukové techniky, které by nám uživatelům měly pomoci. Jedno setkání bývá na novém kontinentě nebo v Japonsku a druhé v Evropě. Tentokrát jsme se sešli v Berlíně, jen kousek od matičky stověžaté.
Aby bylo jasno - AES (Audio Engennering Society) je společnost lidí angažujících se ve zvukových výzkumech: zvukařů, odborníků, teoretiků, ale i "prostých" uživatelů. Každý člen je informován o novinkách výzkumu a může se i sám zapojit do vymýšlení nových teorií. AES se zabývá nejen studiovou technologií a technikou, ale i problematikou rozhlasového vysílání (broadcasting), natáčení filmového zvuku (location sound) i všemožných teorií zvukového signálu.
AES Convention není jen výstava a exhibice firem, je to především prezentace všeho, co se okolo zvuku a zvukového "inženýringu" událo a děje. Kromě konferencí a seminářů byly na programu "technické výlety" po Berlíně, při nichž bylo možno navštívit koncertní haly, hned několik komplexů nejmodernějších studií, dále také přednášky o historii zvuku a vývoji technologií. A bylo možno navštívit i řadu večírků, kde se jedlo, pilo a hodovalo.
Prezentovalo se zde tak jako tradičně i mnoho škol a vzdělávacích agentur v oblasti zvuku. Studentská sekce AES se sešla a prodiskutovala některé z aspektů nahrávání rozličných žánrů hudby a otázky kolem vícekanálového mixu filmového zvuku "klasicky i neklasicky".
Letošní výstava na AES Convention mě mile překvapila množstvím představených novinek. Jako studiový zvukař jsem byl osloven novou studiovou konzolou, či chcete-li kontrolérem, firmy Digidesign Icon. Icon je novou vlajkovou lodí této firmy angažující se v DAW (Digital Audio Workstation) a HDD recordingu. Digidesign Iconem reflektuje masivní užívání ovládacích konzol a po uvedení Control|24 a ProControlu chce na trhu konkurovat novým Iconem. Také proto, že pracovní prostředí Pro Tools se stává stále větším standardem ve studiích po celém světě. Icon nabízí zase o kus větší pohodlí a flexibilitu než dosavadní kontroléry jiných firem. Je velice dobrým nástrojem pro hudební produkci, firma Digidesign chce ale tuto konsolu uplatnit převážně ve filmovém průmyslu. Monitorovací matice tohoto kontroláru je řešena pomocí nového systému XMON. Tento inteligentní systém umí zároveň monitorovat dva páry až osmikanálového mixu (mono až 7.1 surround). Icon je při spojení se systémem HD|Accel velice výkonný a slibuje až 192hlasou polyfonii a až 128 audio vstupů.
Dalším pro mě velikým překvapením bylo uvedení programu Melodyne 2.5. Německá firma Celemony představila tento nový zcela netradiční hudební software. Melodyne je program, do něhož lze nahrávat vícestopě audio a následně stopy editovat. Nic moc zajímavého, ale Melodyne nabízí zcela neobyčejné editační prostředí - u monofonních (jednohlasých) stop detekuje program vertikální a horizontální (melodickou a časovou) strukturu a audio data se tak zobrazí jako jakési "waveform noty", které lze přesně dolaďovat. Tyto noty je možné i prodloužit nebo zkrátit, posunout, změnit náběhy, prostě téměř cokoli, čehož lze v jiných programech dosáhnout jen s problémy. Pokud chcete například zpěv okořenit, stačí ho zkopírovat do druhé stopy a naladit třeba do tercie a je možno poslední slabiku zpěvu odladit do kvinty a zmenšit vibráto. Možnosti jsou opravdu obrovské a hudebník/zvukař má neobvykle mnoho kreativit, nemluvě ani o výhodě programu synchronně pracovat s jinými sekvencery či audio editory přes RTAS, VST, DirectX nebo AU rozhranní. Podobné editační rozhraní jako u Melodyne je dnes implementováno i do jiných programů, ale Melodyne je svou vizuální stránkou ojedninělý. Zaujala mě i firma SE-Sonic, jež nabízí širokou řadu studiových kondenzátorových mikrofonů. A to jak klasických mikrofonů na bázi FET tranzistorů, tak i lampové modely, dokonce i mikrofon Gemini se dvěma elektronkami. Jejich lampový model Z5600A je oceňován mnohými odborníky i odbornými časopisy. Je hodnocen pro svou čistotu, věrnost podání a detailní zvuk. Mikrofon má devět směrových charakteristik (!!!), respektive devět poloh mezi třemi základními charakteristikami (kulové - ledvinové - osmičkové). Na výstavě si mohl každý návštěvník tyto mikrofony osahat. I já jsem tak učinil a byl jsem překvapen jejich vynikajícím provedením.
AES je komunita zvukařů, tedy bych na výstavě čekal jen "krabičky s hejblátky" a "zvukové efektátory", ale našel jsem i výrobce hudebních nástrojů - FMW Guitars z Berlína. Tato firma vyrábí kytary a baskytary naprosto nevšedního vzhledu, téměř jako rekvizity do sci-fi filmů sedmdesátých let. O kytarách "Hexa family", jejichž těla jsou z plexiskla, výrobce tvrdí - "Transparent Sound & Transparent Look" (průzračný zvuk a průzračný vzhled). Baskytary "Sharc" jako by byly stvořeny do rukou Tonyho Lewina také vynikají svým nevšedním plexisklovým designem. Zajímavá je kombinace použití klasické aktivní elektroniky a piezo snímačů. Eletronika je řešena tak, aby měl hráč co největší možný komfort během hraní i při neuvěřitelných zvukových možnostech nástroje (sedm potenciometrů přístupných na těle a šest miniaturních pro nastavování parametrů presetů) díky vícepolohovému přepínači pro přepínání mezi předem nastavenými presety. Samozřejmě všechny nástroje jsou vyráběny na zakázku dle přání zákazníka.
A "třešničku na dortu" na závěr. Na letošním AES Convention se objevila i česká firma DSound, která prezentovala jak své výrobky, tak i produkty vyvíjené ve spolupráci se společností D-Mexx. Ještě před odjezdem jsem byl o "invazi čechů" na AES informován a těšil jsem se na toto setkání. Na výstavě jsem ale chodil a hledal jsem (aniž bych se pořádně podíval do mapky pavilonů) bezvýsledně. Už jsem byl bezradný, když mi můj kolega ukázal cestu. Uvítal mě malý, zato útulný, stánek a Petr Krkavec mi ochotně představil všechny produkty - bylo příjemné slyšet češtinu. Jak jsem se již zmínil, DSound představil jak svoje produkty (hlavně již světoznámé DSound Plug-Iny), tak i novinky ze společné dílny s německou firmou D-Mexx.
Jedná se především o systém DMatrixx - profesionální matrix pro distribuci a libovolné routování až 128 I/O audio kanálů. "Converter block" je AD-MADI a MADI-DA převodník, jakási kostka se 64 vstupními a 64 výstupními XLR mikrofonními nebo linkovými vstupy připojitelná k ovládací jednotce DMatrixx Core koaxiálním nebo optickým kabelem (až na vzdálenost 1,5 km). Díky ovládací jednotce může uživatel libovolně přiřazovat vstupy k výstupům, na každý vstup přiřadit parametrický ekvalizér a dynamický procesor (compressor a gate). Všechny parametry se ovládají v reálném čase, nechybí ani zpětné zobrazení vstupních i výstupních úrovní signálu. Jedná se o ryze profesionální systém, který nachází uplatnění při náročných instalacích v divadle nebo koncertním vystupování, atd.
Fůze společností DSound a DMexx také vytvořila software pro realtime Audio/MIDI streaming mezi počítači pomocí FireWire rozhranní - Audio-MIDI Firewire Link. Systém je multi platformní (PC i MAC) a unikátním způsobem zajišťuje zvýšení výkonu vašeho počítačového studia. Stačí nainstalovat driver a připojit k prvnímu druhý počítač přes FireWire rozhraní. Od té chvíle je možné posílat skrze FireWire kabel několik audio stop a MIDI kanálů do druhého počítače, kde je v reálném čase např. VST nástrojem zpracován a vyslán zpět do primárního počítače. Na straně prvního počítače jsou kanály volitelné jako VST plug-iny a na straně druhé jako ASIO driver, přes který mohou aplikace jako Cubase, Nuendo, RT Player, atd. data přijímat a posílat zpět. V době náročných VST pluginů a VST insrumentů je tento driver zajímavým řešením nedostatku výpočetního výkonu.
Firmy ještě představily dva výrobky - RangeX, převodník optického ADAT signálu na analogový, jenž je možno vést jedním symetrickým kabelem až na 100 metrů a zpátky převést do optického ADAT standardu, a RangeX PRO, se schopností konvertovat 2x ADAT a MIDI (1x In/Out) na specielní digitální formát, následně jej poslat klasickým ethernet kabelem až na 100 metrů - a zpět zkonvertovat na původní formáty. Díky tomuto řešení je možné využít klasické ethernetové rozvody pro distribuci 32 zvukových a 1 MIDI kanálu.
Letošní 116 AES Convention mě tedy zavalil novinkami, a nebyly to jen novinky zde popsané, ale i spousta dalších, které se sem buď z nedostatku prostoru nevejdou, nebo nejsou předmětem tohoto článku (Location Sound,...). Příští rok se AES obec v Evropě sejde v Barceloně na konci května. Přijeďte se podívat...