Yllas

Yllas
Yllas

Milý Yllasi, vím, že kromě toho, že jsi brilantní kytarista, basista, klávesák, bubeník, historik, fyzik, chemik, novinář, astronom, psycholog, sportovec a kuchař, máš také spousty zkušeností se zvukařinou. A proto bych se tě chtěl zeptat, jestli bys nám neporadil. S kapelou máme za měsíc náš úplně první koncert a bude to rovnou u nás na náměstí, na festiválku. Nikdy předtím jsme nikde nehráli, ale přesto bychom nechtěli působit jako úplní amatéři. A tak se chci zeptat, napadají tě nějaké věci, na které bychom měli třeba už při zvukovce dát pozor, abychom nevypadali jako úplní blbci a neztrapnili se už příchodem na pódium?

 

Prosím poraď nám, pan zvukař od nás z města je morous a nechceme to od něj hned schytat...

Dík, Ozzy

 

Milý Ozzy, je skvělé, že se o tyto věci zajímáš a chceš si nechat poradit, to je základ úspěšného vztahu kapela - zvukař :)

 

Není to žádná věda, stačí pár kapek důvěry, empatie, ohleduplnosti a soustředění, a pokud to není nějaký extrémní případ, půjde to hladce.

Z mého pohledu největším nešvarem zejména začínajících kapel je takzvané „pidlikání“. Jinými slovy, jakmile si hráč zprovozní svůj nástroj, začne hned zkoušet hrát všechno, co kdy nacvičil, a z času na přestavbu a zvukovku vlastně dělá takový malý sólový koncert. Asi nemusím vysvětlovat, jak je to otravné pro někoho, kdo se snaží co nejrychleji nazvučit kapelu, domluvit případné technické detaily a v ideálním případě si i odpočinout od hluku, kterému je vystaven často celý den. Proto to nedělejte a uvidíte, jak bude příjemně překvapen.

 

Hrajte, až když to bude opravdu potřeba. Až budete vyzváni, abyste postupně zahráli na svoje nástroje, je dobré, aby hrál opravdu vždy jenom ten nástroj, který je zvučen. Vylaďte si už ve zkušebně poměr hlasitostí používaných zvuků (nejčastější problém je u kytary čistý versus zkreslený zvuk a u kláves hlasitosti jednotlivých presetů). Pokud vás zvukař poprosí, zda byste si třeba neztlumili své aparáty, neberte to jako urážku - když něco hraje moc nahlas z pódia, těžko se dá dopředu udělat vyvážený a dobrý zvuk. Uvědomte si taky, co opravdu budete potřebovat slyšet z odposlechů, velmi často si tam toho muzikanti dávají příliš mnoho a na pódiu vznikne zbytečná „koule“. Při dobrém rozestavění aparátů většinu věcí na běžně velkém pódiu uslyšíte i bez toho. A nakonec bude pravděpodobně potřeba, abyste zahráli něco dohromady. Připravte si to dopředu, ať se zbytečně dlouhé minuty nedomlouváte, co zahrajete. A další věci si možná už domyslíš sám, ne?

 

Celkově je dobré být prostě ukázněný a dělat to, co vám ten muž za pultem říká.

 

Zvukaři bývají občas pro kapely noční můrou a tyto dva tábory spolu často válčí. Ale nezapomeňte, že ať už je to jakkoliv, tak ten chlápek má nad vámi při koncertě absolutní moc, a když bude chtít, může vám dost pomoct. Když by se mu ale zachtělo, může vám koncert taky slušně pokazit. Proto je dobré si to u takového člověka nerozházet. Navíc, i když se to třeba nezdá, oni většinou opravdu vědí, co dělají...

 

Hodně štěstí, přijedu se podívat!

 

Yllas

Psáno pro časopis Muzikus