Yllas
Ahoj strýko Yllas, chcel som sa spýtať, keby si mohol byť taký dobrý a povedať mi, aký je rozdiel mezi efektami analog a digital delay?
Ďakujem, synovec Vašo
Milý synovče, základní rozdíl mezi těmito dvěma efekty je v principu zpracování audio signálu. Analogový zpožďovač pracuje s analogovými obvody, ve kterých nedochází ke konverzi signálu na jedničky a nuly. Zvuk je zpracován v obvodech typu BBD, kde jsou zpožďovány krátké vzorky signálu pomocí stovek malých kondenzátorů. Zpoždění je řízeno hodinovým kmitočtem. Signál je tedy rozdělen na vzorky o určité napěťové úrovni, což znamená, že je sice analogový, ale dochází k vzorkování. Po zpoždění je nutno signál upravit filtrem, aby se jednotlivé vzorky integrovaly do časového průběhu, který co nejvíce připomíná původní zvuk. Stejně je nutné filtrovat i vstupní signál před zpožděním, aby se zamezilo efektu, kterému se říká aliasing. Délka zpoždění a kmitočtový rozsah závisí na počtu zpožďovacích stupňů v obvodu BBD nebo na počtu použitých čipů. V létech osmdesátých byl nejznámějším typem Reticon SAD-512 a SAD-1024, Philips vyráběl typ TDA 1022. Panasonic vyvinul vlastní obvody MN3102, MN3007 a MN3205. Najdeš je v historických kytarových efektech a dalších přístrojích i v současných reedicích. Digital delay pracuje se zvukem digitálně a zpracovává ho v obvodech DSP. Kvalita signálu záleží na mnoha věcech, nejdůležitější je AD a DA převod. U kytarových efektů a studiové audiotechniky však neplatí jednoduchá úměra, že čím lepší a modernější převodníky, tím bude výsledný zvuk lepší. Komprese slyšitelná u starších efektů má kromě dalších parametrů svoje kouzlo a značně se podílí na úspěchu původních modelů.
Milý strýčku, jakou si mám koupit modulační krabičku? Je na kytaru lepší phaser, nebo flanger? A co mám použít na basu?
Zdraví tě Honza
Ahoj Honzo, modulační efekty jsou velice užitečné, dávají zvuku novou barvu a oživují sóla i doprovodné akordy. Phaser a flanger v zásadě napodobuje zvuk rotujících reproduktorů Leslie, ale oba efekty se od sebe liší. Phaser vytváří efekt odečítáním fáze signálu na určité frekvenci, která se plynule posouvá po celém pásmu a vytváří neustálou změnu barvy zvuku. Může mít čtyři, šest nebo i více stupňů. Flanger pracuje s proměnným zpožděním v časové doméně, je to tedy v podstatě delay s modulací pomaloběžným oscilátorem. Přímý a zpožděný signál se sčítají a výsledkem jsou efekty známé jako zvuk letícího tryskového letadla nebo vibrato. Záleží na tom, jakou rychlost změny zpoždění na krabičce nastavíš. Phasery i flangery mají nezaměnitelný zvuk, a tak je můžeš použít v sérii. Na basu se hodí phaser a chorus, což je flanger trochu jinak. Můžeš vyzkoušet i basové verze těchto efektů, jsou konstruované tak, aby zachovávaly basový charakter nástroje. Jak flanger, tak chorus může být analogový i digitální, já osobně bych se držel analogu.
Zdravím strejdo, prodávám multiefekt a chci ho nahradit nějakými pastičkami. Má lepší zvuk Boss nebo Electro-Harmonix?
Měj se fajn, Milan
Drahý Milane, každý muzikant má jiné představy o zvuku a jiný sluch, pořiď si tedy to, co se ti nejvíc líbí. Efekty Boss mají výhodu v kompaktních rozměrech a vysoké kvalitě, jejich originální verze z minulého století jsou velmi ceněné. Pohodlně se ti vejdou do pedalboardu a zvuk mají vyhlášený. Rovněž krabičky Electro-Harmonix byly od začátku profesionálním standardem a v současné době prožívají novou vlnu popularity. Nabídka je velice široká a neustále se rozšiřuje o nové efekty, takže si určitě vybereš. Ale nechtěj po mě, abych ti něco konkrétního doporučoval, prozradím jen, že rád používám efekty od obou výrobců, spolu s dalšími.
Hodně dobré muziky vám všem přeje Yllas