Yllas

Yllas
Yllas

Milý strýčku Yllasi,

měl bych na Tebe dotaz ohledně Strata Mini. Mám nové struny, kytara má čerstvě seřízené oktávy, a když naladím strunu E6 podle ladičky, tak mi pak neladí v akordech. Tedy prázdná struna je podle ladičky správně, ale když zahraju jakýkoliv akord po celém hmatníku, tak to neladí. Když strunu podle ucha doladím (ladička mi ukazuje, že jsem tak o čtvrt tónu níž), tak vše ladí bez problému po celém hmatníku. Dělal Ti to ten tvůj Mini taky? Nevíš, čím by to mohlo být? Moc děkuji.

Tvůj synovec Ace

 

Drahý synovče,

tento neblahý efekt je mi znám i z praxe s jinými kytarami, než je můj Squier Mini Stratocaster (uhodl jsi, ani já neodolal koupi tohoto roztomilého

nástroje). Ale pravda je, že velmi krátká menzura je na problémy s laděním nejnáchylnější. Na vině je zřejmě pražcové sedlo, které některé struny udržuje příliš vysoko nad hmatníkem. Když musíš strunu podladit, je jasné, že se prohýbá, a tón je pak vyšší. Pro eliminaci tohoto problému by bylo třeba dát kytaru upravit. Ovšem někomu, kdo se v takových věcech vyzná. Prořezávat zmíněnou část kytary vyžaduje nejen speciální nástroj, ale i zkušenost a šikovnou ruku (alespoň jednu), v krajním případě by bylo dobré vyměnit kytaru za kvalitnější. Struny by měly být na prvním pražci tak vysoko, aby se zbytečně neprohýbaly a tím nedocházelo k rušivému rozladění, zároveň však tak, aby nedrnčely. Je to obyčejná fyzika, nic ezoterického. Zřejmě rád používáš tenčí struny, stabilita ladění by se měla u silnějších strun zlepšit. Zkus tedy své oblíbené devítky vyměnit za sadu .010-046. U laciné malé kytary, která má krk vyrobený z levnějšího, a tudíž nepříliš kvalitního dřeva nějaké velké zázraky čekat nemůžeš.

Při nahrávání ve studiu se dají tyto nectnosti dobře vykompenzovat. Můžeš na každý akord nebo kritickou část aranžmá použít optimalizované ladění strun a skladbu natočit po taktech. Ale je to přece jen neefektivní a na pódiu živě prakticky neproveditelné. Myslím, že popsaný problém je zakletý už v samotné existenci temperovaného ladění, které je u kytary s pražci nutností. Kytary bez pražců nejsou zrovna obvyklé, u bezpražcové baskytary závisí správná výška tónu jen na kvalitě tvého sluchu a schopnosti nástroj ovládat.

Na závěr bych ti poradil tento postup: Utáhni šrouby u krku, zkontroluj, jestli je krk opravdu rovný, nech si opravit nebo vyměnit pražcové sedlo, natáhni kvalitní a silnější struny a pečlivě znovu nastav výšku strun a kameny v kobylce. Kdyby se ti chtělo ještě trochu investovat, můžeš vyměnit ladicí mechaniky za značkové. Kytara by se ti měla odvděčit mnohem lepšími vlastnostmi, jaké najdeš u nástrojů s delší menzurou. Hodně zábavy s laděním (a žádné lázně nebo lazebníky)

 

přeje Yllas

 

PS1: Tímto zdravím věrné čtenáře, kteří přežili řadu let trvající nepřítomnost strýčka. Vrátil jsem se z delší cesty kolem světa a děkuji redakční uklízečce a dalším kolegům, kteří za mě vymýšleli nepříliš odborné odpovědi na Vaše dotazy!

 

PS2: Zprávy z redakce: Poté, co Yllas poklábosil s uklízečkou, zase zmizel. Na nástěnce nám nechal připíchnutý točený (ne salám) kabel ke kytaře. Marně dumáme nad tím, co tím myslel.

 

PS3: Už jsem zpátky. Byl jsem na několika točených kofolách a trochu jsem to přehnal. Proto ten kabel!

Psáno pro časopis Muzikus
Tagy