Yllas

Ahoj strýčku Yllasi,

tento dotaz směřuje na téma ohledně originality starých kytar Kramer. Vlastním legendární model Baretta 1985 a nejsem si jist, zda jsou díly nebo celý nástroj originál z USA. Problém tu je ten, že kytara nemá vzadu na štítku žádné sériové číslo. Je tam uvedeno pouze Neptune, NJ USA. Další věcí je, že floyd rose nemá také žádnou značku. No, už se s tím trápím pěkně dlouho a budu vděčný za odpověď, děkuji,

Synovec Eda

Drahý synovče Edo,

ano, ty Kramerky jsou nádherné nástroje, a musím říci, že Baretta dokonce jeden z nejhezčích. Musím napsat, že na jednu stranu se jich nevyrobilo tolik a výrobce by měl sériové číslo pohlídat na každém kusu. Druhá strana mince je ta, že značka nedržela pevný standard ve výrobě a kus od kusu se může lišit. Další věcí je to, že rok 1985 byl rokem změn va detailech kytary a také se tento model začal dělat ve více variantách, které obsahovaly různý hardware. No, je to celé pěkně pekelná situace, co si budeme povídat. Největší radou zde bude ta, že doporučuji kytaru jemně rozebrat a podívat se podrobně na všechny detaily uvnitř nástroje. Právě tyto detaily u starých kytar napoví nejvíce a dají se prostudovat a porovnat s fotkami z internetu. Pokud budeš pozorný, narazíš na všechny ty výrobní detaily, jako je lakování, různé vrtání, použitá kabeláž, vyfrézované úhly atd. No, a to všechno ti pomůže zhodnotit, zda je daný kousek opravdu originál. Na nějaký neoznačený štítek bych se zkrátka vykašlal, mohli to prostě tehdy zapomenout natisknout.

S pozdravem Tvůj Yllas

 

Ahoj strejdo Yllasi,

chci se zeptat, jaké hudební nástroje (hlavně kytary) měli k dispozici hudebníci za komunismu? Bylo zde hodně originálů ze Západu, nebo se jely jen kopie?

Tvůj Synovec Michal z Hodonína

 

Ahoj Michale,

musím říci, že jsi položil nádhernou otázku. Samozdřejmě se sem nějaký ten originál z USA či Británie propašoval. Nádherně to je vidět například na starých videích u Radima Hladíka, který hraje na Gibson SG už v roce 1969, nebo ale také v zábavních televizních pořadech, kde se sem tam nějaký ten Fender objevuje. Samozřejmě to ale byla dost raritní záležitost, protože nebylo takový nástroj přes železnou oponu jednoduché dostat, nehledě na to, že byly tehdy pro československé hudebníky velice drahou žáležitostí. Samozdřejmě zde byla ale hromada českých ekvivalentů jako Jolana/ Resonet, Lignatone, kytary Axa, Cremora atd. Pozor ale! Nekončí to jen nástroji vyrobenými v Čechách. Sem tam se tu mihnuly i nástroje z Ruska, Polska, Rumunska a jiných tehdy „spřatelených“ zemí. No a jistým faktem je také to, že bylo dost kutilů, kteří si svou kytaru zkrátka vyrobili i sami doma na koleni...

Zdravím, strejda Yllas

Psáno pro časopis Muzikus
Tagy