Yllas
Milý strýčku Yllasi! Mohl bys mi prosím v kostce vysvětlit princip efektové smyčky při zapojování kytarových efektů, její výhody a nevýhody oproti klasickému zapojení: kytara-krabička-zesilovač? Závisí výsledný zvuk také na kombinaci řazení jednotlivých efektů za sebou, např. propojení kytara-overdrive-chorus-zesilovač proti kytara-chorus-overdrive-zesilovač; jakou kombinaci bys doporučil? A záleží i na umístění kytarové ladičky? Děkuji a přeji hodně zdraví i zdaru při hledání odpovědí na naše všetečné otázky.
S pozdravem, nerozhodný Ace
Milý synovče! Nezklamu tě. Mohu! Tak pozorně čti, nic nebudu opakovat. Možná.
Nejčastější efektové smyčky se nacházejí mezi předzesilovačem a koncovým zesilovačem. Signál se zde rozpojí, prožene efektem (krabičkou) a vrátí se zpět do koncového zesilovače. Právě jsem ti popsal princip sériové (za sebou) efektové smyčky. Pokud se signál mezi předzesilovačem a koncovým zesilovačem nerozpojí, jenom se rozbočí, prožene efektem a opět přimíchá k původnímu signálu, vznikne paralelní (vedle sebe) efektová smyčka. U paralelní efektové smyčky tedy stačí, když použijeme jen její efektovou cestu, u sériové musí krabička umět propustit i přímý (neefektový) zvuk a namíchat poměr mezi signály. Výjimkou může být situace, kdy je žádoucí, aby celý zvuk prošel efektem.
Nyní se podíváme na druhou část tvé otázky. Nelze zde mluvit o výhodě a nevýhodě oproti krabičce hned za kytarou. Je to prostě něco jiného. Efektová smyčka pracuje se zvukem, který je již upraven předzesilovačem (zkreslen, komprimován, korekčně upraven...).
Kombinování pořadí krabiček je tak trochu alchymie, a platí zde to samé, co pro smyčku. Je nutné si uvědomit, s jakým signálem bude efekt pracovat - zkreslený?, chorus?, komprimovaný?, už kváká? Klasikou je kytara-kompresor-wah-EQ-zkreslení-EQ-pitch shift-modulace (chorus, phaser, flanger, rotary...)-reverb-delay-zesilovač (koncový zesilovač nebo čistý kanál komba). Pokud použiješ smyčku, tak bych to viděl takhle: kytara-kompresor-wah-EQ-pitch shift-předzesilovač komba-modulace (chorus, phaser, flanger, rotary...)-reverb-delay-koncový zesilovač komba.
Je potřeba hodně přemýšlet o tom, jak je signál efektem zpracován. Pak ti dojde celkem hned, že kompresor přehozený ze začátku na úplný konec asi nebude fungovat úplně stejně. Hodně zajímavé bývá laborovat s pedálem wah. Úplně jinak kváká čistá kytara, která se pak zkreslí, než bude znít kvákání se zkreslenou kytarou. EQ lze zařadit kamkoliv.
A ladička? Nevadí, pokud jsou jacky In a Out propojeny opravdu drátem a odběr signálu pro ladění je udělán natolik kvalitně, aby nezatěžoval a neovlivňoval zásadně hlavní signál. Mám-li být poctivý, vliv mít může, hlavně čím je její umístění v efektovém řetězci blíže kytaře.
A na závěr něco trochu hustšího. Rozdíl mezi signálem kytary a smyčky je také v jeho síle. Proto si musíte u efektu zjistit, zdali je schopen zpracovat slabý signál kytary nebo silnější z efektové smyčky. Pak se ti stane, že použiješ efekt pro smyčku přímo před kytarou a bude ti šumět. Naopak ho zase přehulíš až běda... Tvůj strýček