Streaming - Fenomén v dobách covid-19
Jaro roku 2020 určitě nepatří mezi ty, na které budeme vzpomínat s láskou. Z důvodu šířící se nákazy covid-19 nastala situace, již by nepředpověděl ani ten největší pesimista. Ze dne na den došlo k úplnému zastavení veškerého kulturního dění, kvůli čemuž se herci, muzikanti, ale i daleko početnější skupina přidružených oborů ocitla lidově řečeno „na dlažbě“.
V reakci na vzniklou situaci se hojně začal rozjíždět fenomén live streamingu. Rozhodl jsem se vyrazit přímo na místo do Malé sportovní haly v
Praze na koncert kapely Gaia Mesiah, kde jsem vyzpovídal Jana Lipperta z ZL Production a zjistil vše o streamingu a jeho realizaci.
Jdeme na to!
Live streaming není žádná novinka, když zapátráme v paměti, zjistíme, že jednoduché formy streamu tu máme už několik let. Avšak vždy se jednalo jen o okrajovou záležitost v podobě kamery/mobilu postavené/m na jednom místě a vysílání v nízké kvalitě skrz platformy jako Facebook nebo YouTube. Jak mi řekl Jan Lippert: „Nápad na pořádný kvalitní streaming nastal až ve chvíli, kdy jsme ze dne na den zůstali doma a řešili jsme, co a jak dál. Kapelám se ze začátku live streaming moc nezamlouval z důvodu absence diváků, atmosféry a dalších aspektů, které zažijete jen na živém koncertu. Proto jsme se rozhodli udělat velkou live stream show s plným vybavením. Věřili jsme, že je to správná cesta, jak v době krize dostat živou hudbu k posluchačům a zároveň vytvořit pro kapely podmínky co nejpodobnější koncertu.“ Samotný streaming se na první pohled zdá být pouze způsobem, jak udržet kapely naživu v dobách kulturní hibernace, ale jeho přesah je při pohledu zblízka daleko větší. Nejde totiž jen o to, aby muzikanti měli kde hrát a jejich fanoušci co poslouchat, když nemohou na koncert. Hlavním přínosem streamingu je možnost udržet všechna přidružená odvětví v chodu. V praxi to znamená, že zvukaři, osvětlovači, producenti, bedňáci a další mají jistou naději, že mohou v hudebním byznysu zůstat a nemusejí (převážně z finančních důvodů) měnit pole působnosti ze dne na den. Takto se k tomu vyjádřili kluci ze ZL Production, která live streaming pořádala. „Streaming je pro nás jistou nadějí, že se vše vrátí do starých kolejí a my můžeme zůstat u práce, která nás baví a naplňuje.“A teď už k samotnému koncertu. Na první pohled se streaming vlastně nelišil od jakéhokoliv jiného koncertu. V Malé sportovní hale byla postavená festivalová stage s plným světelným i zvukovým vybavením. Nebýt opravdu malého počtu diváků (v době koncertu konaného 15. 5. 2020 byl limit 100 osob), vše vypadalo jako na opravdovém koncertu. Zeptali jsme se kapely Gaia Mesiah, jak hodnotí samotnou akci a jestli to pro ně byl velký rozdíl oproti koncertům, jak je pamatujeme: „Byla to pro nás rozhodně výzva, na akci tohoto typu jsme hráli poprvé a úplně jsme nevěděli, co od toho máme čekat. Byli jsme příjemně překvapeni! Vše probíhalo úplně stejně jako na jiných akcích, pouze s tím rozdílem, že pod pódiem bylo pouze 50 fanoušků. Musíme však poděkovat každému z nich, protože atmosféra byla nezapomenutelná. Jediná věc, která pro nás byla trochu nezvyklá, byla práce s kamerou. Normálně se během koncertu soustředíme na lidi, kteří stojí přímo před námi, ale tady to bylo jiné. Potřebovali jsme se soustředit na práci s kamerami, což pro nás bylo osm přesných bodů (pozn. aut.: 8 kamer) v prostoru, se kterými musíme mít oční kontakt. Za nás skvělá zkušenost, skvělý koncert, výborný produkční tým, a hlavně naši fanoušci, kteří se postarali o atmosféru přímo na místě.“
A jak to celé vypadá po technické stránce? Pojďme si přiblížit, jak celý proces funguje, jak se zpracovává obraz, zvuk, a jakou techniku k tomu potřebujeme.
Obraz
Na odbavovacím pracovišti live streamu se nejprve spojí obrazová a zvuková složka. Obraz přichází z video režie, kde zkušený tým kameramanů a střihače vybírá nejlepší záběry a úhly, aby divák měl dokonalý zážitek. S odbavením je video režie propojena digitálním SDI přenosem vrozlišení full HD, takže po cestě nedochází k žádným kvalitativním ztrátám. Zvuk se přidává z mixážního pultu určeného výhradně pro stream. Samotný zvuk musí být smíchán jiným způsobem, než je obvyklé pro běžné „live“ ozvučení. Zatímco při reálném vystoupení můžete slyšet bicí či kytary také napřímo, u přenosu musíte mít vyvážený, kompletní zvuk celé kapely. Zpracování obrazové složky je oproti zvuku pomalejší, takže před samotným odbavením je třeba zvuk zpozdit a přesně synchronizovat s obrazem.
Při odbavení se do přenosu přidává také úvodní grafika, odpočet i další grafické prvky během přenosu. Pomocí enkodéru se výsledek zakóduje do distribučního formátu pro live streaming, v našem případě H.264 vrozlišení full HD s datovým tokem obrazu cca 5 Mbps a zvukovým 192 kbps.
Cílem bylo, aby každá kapela měla live streaming co nejblíže svým divákům, takže jsme vysílali na několika platformách naráz. Stream se tak nejprve zpracovával na cloudové službě našeho partnera, odkud byl distribuován ve správných formátech do vybraných cílů, obvykle YouTube Live, Facebook a Vimeo. Diváci pak mohli sledovat vysílání nejen na Facebooku, ale i v lepší kvalitě prostřednictvím dalších služeb či na vloženém přehrávači přímo do webových stránek kapely. Díky tomuto postupu se celkový dosah znásobil.
Součástí odbavovacího pracoviště byl i monitoring všech platforem, abychom si byli jisti, že show všude hraje tak, jak má.
Zvuk
Kompletní zvuk kapely, tedy zpěvové mikrofony, nástrojové mikrofony a linky, se v analogovém stageboxu s oddělovacími trafy distribuoval do dalších stageboxů: stagebox hlavního pultu pro živé hraní (FOH Avid S6L), monitorového pultu pro odposlechy a in ear systémy (MON Yamaha M7CL). Takto je to řešené na každém větším festivalu. Co bylo nestandardní, je třetí odbočení, které vedlo do stageboxu třetího pultu pro finální stream (Yamaha PM7 Rivage). Ten byl umístěný v mixing roomu mimo halu a tvořil finální výstup pro streamovací server přes zvukovou kartu. Při plné verzi koncertu byly tak využity tři pulty a tři zvukaři. Výhodou digitálních pultů bylo propojování stageboxů jedním síťovým kabelem CAT, při analogovém řešení by to byla hrozná „dráteničina“, jak by řekl Ondřej Tureček, autor tohoto řešení.
Streaming vs. live TV
Všechno vybavení je určené pro sólové využití, proto jsme zvukovou i video režii stavěli a propojovali na místě. Na rozdíl od televize, která přijede s přenosovým vozem velikosti kamionu, kde jejich vybavení to naše převyšuje násobně kvalitativně, technologicky i množstvím. A navíc mají již vše propojené, nakonfigurované a technici mají zaběhlé postupy.
Ale pro účely streamů tento touringový model stačil, ve finále největší podíl na výsledku mají stejně kameramani a umělci, kteří pochopí, že hraní pro lidi a hraní pro diváky doma jsou dvě odlišné disciplíny. Když v sobě probudí hereckého ducha a mají dostatek energie, aby byli celý koncert v nasazení pro hezké záběry, a kameramanům to neuteče, vzniká z toho přesně ten výsledek, který jsme si přáli, a který jinak ani s top televizní technikou nejde docílit.
Vybavení použité na streaming
PA systém: Adamson 20x S10 + 8x E219 fb/80 Hz a pódiový poslech (side fill) 4x S10
zesilovače: Labgruppen PLM 20 000
FOH: Lake LM 44 Drive Rack
signal flow: DANTE 96 kHz, zdvojený
pódium: 12x Adamson M15
zesilovače: Labgruppen PLM 10 000
rozdělení signálu do FOH, Monitoru, Mixing Room: 3way 48ch Stagebox Fiser (s transformátory)
mix FOH: AVID S6L
mix pro monitory: Yamaha M7CL48
Mixing room:
near field: 2x Adamson S10P + 1x Adamson S119
zesilovač: 1x Labgruppen PLM 12k44
mix: Yamaha Rivage PM7 + 2x RIO3224D2 DANTE 96 kHz Waves eMotion LV1
video: režie ATEM Television Studio Pro HD
kamery: Panasonic AG-UX180
bezdrátová komunikace: Altair WBS-202HD
Poděkování patří Janu Lippertovi a ostatním ze ZL Production za informace k tomuto článku a samozřejmě kapele Gaia Mesiah za možnost být přímo u toho!