Srdeční záležitosti - rozhovor s Michalem Pavlíčkem

Srdeční záležitosti - rozhovor s Michalem Pavlíčkem
Srdeční záležitosti - rozhovor s Michalem Pavlíčkem

Přestože desítky kluků přitáhnul ke kytaře, říká, že teprve teď se učí, co to vlastně znamená tvorba kytarového tónu. Na rozhovoru jsme se domlouvali hodně dlouho dopředu. Termín se odsouval spolu s oddalováním termínu vydání nového cédéčka. Ale vše dobře dopadlo a zapínáme diktafon.

Navíc jsme se dohodli, že pár odpovědí natočíme na kameru, aby se na vás lépe přenesla příjemná atmosféra pondělního dopoledne. Mrkněte na přiložené DVD Muzikusu.

Video Url
Michal Pavlíček, DVD Muzikus

Ještě se dohodneme se na tématech, která probírat nebudeme. Bulvár chce svoje a Michal je podle všeho nucen až příliš často odpovídat na dokola se opakující dotazy. Nás jako muzikanty nebude zajímat nic jiného než hudba. Takže první otázka nemůže být jiná než...

 

... jaká byla letos houbařská sezóna?

No řeknu ti, letos jsme našli s mrňousem (míněn Michalův synáček Matyáš) jednoho obrovskýho hřiba, ten byl tááákhle velikej!

Houbařská sezóna proběhla letos jen minimálně. Ty doby, kdy jsem chodil v Holšinách na houby dvakrát týdně, jsou dávno pryč. Nicméně jsme párkrát vyrazili se synkem po lese a našli jsme asi tři košíky. Ale ten velkej hřib, ten se opravdu vyvedl. Vyrazili jsme s naším hříbečkem na hříbky a on našel obrovskýho hřiba!

Houby jsou vedle hokeje a piva česká vášeň jak vyšitá. Když začnou růst, ozve se volání divočiny a ty musíš prostě vyrazit do lesa.

 

Vždycky mě zajímalo, jak vypadá tvůj den?

Režim dne mám daný pracovní vytížeností. Začínám pracovat v osm, nejpozději v devět a pracuji v podstatě celý den, jen v poledne a večer si na pár hodin odskočím domů, abych mohl být chvílí se synem. Chodím spát v průměru kolem jedné druhé hodiny. Tak to nějak vedu poslední tři roky...

 

... tři roky?!

V podstatě ano. Lidi se ptají, jak se to dá všechno zvládnout, tolik hudby, ale je to v tom, že pořád pracuji. Nechci tady zpívat tu klasickou píseň workoholika: „chybí mi obyčejné procházky, volno na lenošení...“. Vždycky čekám a snažím se urvat nějakou chvilku, abych se nadechnul a třeba dva týdny nemusel nic dělat. To se zatím za poslední tři roky nestalo. Nebyla dovolená, nikam jsme nejeli, manželka se zlobí... Ale mně se kvůli skutečným „srdečním záležitostem“ nakupily resty a nastal termínový pres. Navíc já nemám moc smysl pro plánování. Přijmu nabídky, špatně to časově odhadnu, a pak se sejdou třeba tři projekty najednou. A potom nejsou ani ty malé pauzy. Zaplať pánbůh, studánka nápadů zatím nevyschla a zatím se mi to nezadřelo kvůli invenci. Snažil jsem se svoje nasazení změnit, ale nějak to neumím a občas se v tom ztrácím. Jediné, co jsem omezil, jsou koncerty, to šílené pendlování. Co jsem dodělal hudbu k Odcházení Václava Havla, mám teď trochu větší klid a vezmu kytaru častěji do ruky.

 

Cvičíš ještě vůbec?

Když nehraji koncerty, tak cvičení jde částečně stranou. Když skládáš na kytaru, je to spíš takové mazlení, to není systematický dril.

Srdeční záležitosti - rozhovor s Michalem Pavlíčkem
Srdeční záležitosti - rozhovor s Michalem Pavlíčkem

Jak moc na sobě poznáš, že delší dobu necvičíš?

Rozdíl není ani tak v levé, jako v pravé ruce. Vyslovování trsátkem je nejisté a cítím celkově určitou ztuhlost. Hraním a cvičením si udržuješ nejen techniku, ale potažmo i invenci v improvizaci. Není nutné hrát celý den, stačí třeba jen tři hodinky, aby ses udržel ve formě. Když hraješ sóla, tak ti ta jistota umožňuje říct, co chceš, a nebrání ti v tom „opuchlé pařáty v bolestné křeči“. Cvičení není o zdokonalení zajetých cestiček, ale právě o hledání těch nových.

 

Jak souvisí cvičení s pocity při hře?

Feeling nenacvičíš! Ty si můžeš cvičením jen uvolnit křídla na to, abys to své sdělení mohl roztáhnout do větších výšin, abys vzlétnul...

 

Kdysi jsi hovořil o tvé pravé ruce...

Já neumím pravou rukou zahrát nějaké zběsilé laufy. Já si trsátkem jen tak klovu po svém a pěst mám přitom - jak říká Jirka Veselý - jako kdybych držel jablko. Je to anomálie, ale vytvořil jsem si tím svůj styl. Je to můj rys. Že něco někde rychle zahraju, tak to díky tomu, že pravou ruku využiji z hlediska legátového hraní.

Mě nikdy nebavilo stahovat sóla z nahrávek. A proto jsem si začal vymýšlet různé své obchvaty a ptákoviny a tím vlastně vytvářet svojí stopu. Jak na tu techniku jít po svém.

 

Spousta vyspělých kytaristů říká, že stále mají svůj zvuk. Co si o tom myslíš? Neseš si tón s sebou?

Ano, vlastní tón máš, zahraješ sám sebe na jakýkoliv nástroj, rukopis ti zůstane. Emoce tvého feelingu, princip tvé podstaty, ten přeneseš na jakoukoliv kytaru i aparát.

Na první desce Výběru a v Horkém dechu jsem našel svůj tón. Hrál jsem na ne moc zkreslené SG, musel jsem „vyslovovat“, musel jsem ten tón vydolovat. Nebyla ta zkresleníčka, ty pohodlný kompresoříčky. Zesilovač Music Man byl jen napůl lampový, moc nekreslil, bylo ho třeba „otavit“ v ruce. Laufy ve Výběru jsou moje krevní skupina a taky to dost charakterizovalo kapelu. Nebyl to nějaký moderní zkreslený tón, ale byl pro Výběr šitý tou správnou jehlou.

A já jsem od té doby prošel různé cesty. Měl jsem období, kdy jsem zvuk kytary neměl za prioritní a šlo mi jen o obsah.

Podcenil jsem fakt, že ke sdělení tě musí nést ta správná kytara propojená se správným aparátem. Jakýsi pocit souznění. Tvá hra a tvůj zvuk jsou provázané nádoby. Když hraješ sólo na blbý zvuk, tak tě to netáhne a leckdy i štve. Nemáš v tom sóle správný pocit, nehraje se ti dobře. Ale když hraješ na kytaru, která tě inspiruje a jejíž tón v tvých prstech zpívá za pomoci aparátu, který to umocňuje, tak to je potom ten kytarový orgasmus. Bez ohledu na to, jestli máš nebo nemáš svůj rukopis.

Srdeční záležitosti - rozhovor s Michalem Pavlíčkem
Srdeční záležitosti - rozhovor s Michalem Pavlíčkem

Co tím přesně myslíš?

Měl jsem nešťastné období, od Stromboli až po začátek devadesátých let, kdy jsem nebyl schopný si vytvořit ten svůj správný tón. Vnímal jsem to všechno přes krabičky. Na co aparát, na co starýho Marshalla? Tady mám výbornou lampovou simulaci od Kruegra a to stačí. Používal jsem „syntákovou“ kytaru Roland a v kombinaci s chemickýma „mršidlama“ u mne došlo k devalvaci kytarového zvuku, který jsem horko těžko získával zpět, možná až u Big Heads.

Nejhorší období jsem měl, když jsem propadl fFloyd Rose módě a měl jsem hybridní kytaru Ibanez druhé kategorie. Tam jsem se úplně ztratil. Nebyl jsem schopen identifikovat, jestli ta kytara hraje lépe než nějaká jiná o dvě patra výš. Pak jsem našel svého Fendera a tam někde se začal stabilizovat zvuk, opět jsem získával svůj tón. Hrálo se mi na něj skvěle, rozuměli jsme si spolu patnáct let. Měl jsem jej za nejlepší nástroj. A myslel jsem, že je to na věky... A pak, před několika lety, jsem se ocitl jak v „Jiříkově vidění“, protože se mi dostaly do rukou kytary, které mi ukázaly jinou dimenzi. Bylo to jako když jezdíš svojí dobrou Škodovkou za půl miliónu, kterou máš rád, a najednou se svezeš ve Ferrari!

 

To je teda něco, kytarový velikán Pavlíček, král efektů, tápal ve tmě se zvukem...

Tápal, ale naštěstí jsem v posledních letech procitnul a dostal jsem se najednou do nové galaxie.

 

A proč to tak bylo?

Já jsem hru na kytaru vnímal víc přes obsah a neřešil jsem tolik její tón. Byl to můj omyl.

Jako kdybych přestal dolovat tóny...

 

Ony lezou ven samy...

Jasně, lezou pohodlněji. Ta digitalizace kytary je v tomhle zrádná, ztrácíš dynamiku i razanci ve hře. A já jsem s tím žil a vůbec mi to nevadilo. Šedostříbrná kytara mi zněla dobře, byl jsem do ní slepě zamilovanej a neviděl jsem ty jiné skvosty okolo.

Video Url
Michal Pavlíček, DVD Muzikus (2. část)

Povídej...

Dostaly se mi do rukou vynikající nástroje první cenové skupiny a já si začal uvědomovat ten rozdíl. Pomohl mi kamarád kytarista Milan Březovský, který má cit pro kvalitní nástroje a který je pro mne vybíral. Přehodnotil jsem svůj pohled a pověsil svého milovaného Fendera na zeď. Vrhl jsem se do nových kytarových orgií a dobrodružství a teprve teď jsem našel tu opravdovou tónovou inspiraci.

Je možné, že pro spoustu kytaristů budu vypadat jako „divíšek“ tím vším, o čem se teď spolu bavíme. Že objevuji věci, které by (možná) měl kytarista ve třiceti znát. A já je poznávám v plné míře až teď, na starý kolena. Ale nechci si hrát na žádného chytrolína. Nestydím se za to. Tápal jsem několik let, ale alespoň že jsem prozřel, a teď si to užívám. Samozřejmě je to provázané i s aparátem, ale ten jsem řešil dřív než kytary.

 

Kdy sis to začínal uvědomovat?

Začalo to tím, že jsem si pořídil VHT aparát. To byl ten první krok zpět k syrovému lampovému zvuku. Hlava VHT Pitbull byl po dlouhé době první aparát, se kterým jsem se ztotožnil. A s tím mým Fenderem začal hrát dobře. Ani jsem neřešil „mršidla“, jenom na sóla jsem ho přikrmil kreslítkem Line 6 a nějakým delayem. S  VHT jsem se našel. Začal jsem získávat kvalitu tónu zpět.

 

Jak to máš s aparáty nyní?

Pořídil jsem si hlavu The Valve. Pro mě je to něco mezi VHT a Marshallem. Začal jsem se trošku přejídat sametovým zvukem VHT a Valve mě svou jiskrou a agresivitou teď víc oslovuje. Takže teď jsem v  kruhu kytara-krabička-zesilovač. To je „never ending story“. Je tolik skvělých aparátů Marshall, CAA, Bogner a další... Ale já si myslím, že na ten svůj vysněný aparát ještě čekám. Přemýšlím o středovější hlavě s menším výkonem s bednou na „unplugged“ koncerty. Princip silných zesilovačů a velkých beden je v tom, že je musíš vytavit. Ale když potřebuješ hrát tišeji, tak je to jak jízda ve Ferrari čtyřicítkou. A já musím být opatrný i kvůli sluchu.

 

Ale to skončíš u pátnactiwattového aparátu...

Ne, já myslím, že tak třicet čtyřicet by stačilo.

Srdeční záležitosti - rozhovor s Michalem Pavlíčkem
Srdeční záležitosti - rozhovor s Michalem Pavlíčkem

Jak to máš s trsátky?

Já jsem nikdy neřešil trsátka, vždycky jsem hrál s tím, co jsem našel pod rukou. Teprve v poslední době jsem se začal profilovat do tvrdých trsátek. Já mám dvojky...

 

To zní moc hezky, když řekneš, že máš dvojky...

(přemýšlí) ..... no, to už mám možná teďka trojky... (hurónský smích)

 

Teď kytary. Platí v současnosti informace o tvých nástrojích, které máš na svém webu?

Kdepak, já jsem udělal „kácení lesa kytar“. Takže to budu to muset aktualizovat.

 

Tak alespoň ty hlavní...

Mám bílého Stratocastera, model Jeff Beck Custom Shop Master Build. Je to jedna z nejzpěvnějších kytar, co jsem kdy měl. Má svůj zvláštní charakter. Potom jsou to dva Les Pauly. První je custom, je trochu atypický, má výborné výškové alikvoty, je lehký, ale zvukově má říz. Druhý je Gold Top Tom Murphy. To je lespaulovská „medovina“. Je hodně těžký, na sucho nemá nijak výrazný zvuk, ale nádherně zpívá. Je to takovej „bonamassovský“ model. Pak mám Fender Telecaster ’52 Limited Edition Team Build. Další je Fender Stratocaster Cunetto Relic. Je to hodně dynamický vintage nástroj, takový „pinkfloydovský“. Pak mám úžasného Gibsona ES-335 a stařičké SG od Ondry Lišky.

 

Proč mít vůbec víc kytar?

Zásadní věc pro každého kytaristu je, aby jeho nástroj byl pro něj inspirativní. Kytara je obrovská inspirace.

Když jsem natáčel různé verze sól, zkoušel jsem je hrát na různé kytary. A každé sólo je úplně jiné. Každá tě provokuje k jinému výrazu.

Koncert můžeš odehrát na jeden nástroj. Ale když máš tu možnost... A já to právě takhle vnímám. Lidi si říkají, proč měním během vystoupení čtyři kytary. Ale mě to baví. Změna kytary je totiž skok do jiné fantazie. Každá kytara zní jinak a taky mě nutí hrát jinak. Jediná nevýhoda této změny je, že hraní na Fendera a na Gibsona, hlavně pro pravou ruku, je odlišné, takže se člověk vždycky musí chvíli přizpůsobit.

Srdeční záležitosti - rozhovor s Michalem Pavlíčkem
Srdeční záležitosti - rozhovor s Michalem Pavlíčkem

Používáš volume na kytaře?

V poslední době pořád. Volume a clona na kytaře jsou zásadní v dynamice tónu! Vyloženě čistý zvuk kytary moc nepoužívám. Častěji ho dělám tak, že mám grunge zvuk a uberu volume na kytaře. Jediný problém je, že teď už na knoflíky moc nevidím (smích). Takže to dělám poslepu anebo si musím na některých Fenderech dělat fixem fluorescenční čárky.

 

Co krabičky...

Samotný aparát hraje vždycky nejlíp. Ale dobrá krabička to ještě umocní. V tom milionu efektů, které jsou na trhu, je hrozně obtížné si vybrat. Najít si tu svoji kombinaci ke svému zesilovači a kytaře, to je opravdu to hledačství každého z nás - kdy ti ta kytara nejvíc zpívá a kdy z ní máš nejlepší pocit.

 

Vidím, že tady máš Mad Proffesor, ty jsi minule neměl...

To je pořád něco nového (smích). Prostě krabičky, to je kapitola sama pro sebe. Nemá cenu se vyjadřovat a říkat, co je lepší. Je takové kvantum efektů i špičkových zesilovačů... Krabičky, to je to samé jako hrát si s vláčkama.

 

A přepínání takového množství krabiček?

Já mám šikovné řešení pomocí centrálního přepínače GCX Guitar Switcher, který ovládám pedálem Control Pro. Je výborné, že si naprogramuji různé kombinace krabiček a kanálů na zesilovači a jedním sešlápnutím změním kompletně zvuk. Na pedálu Control Pro jsou tři přepínače nad sebou. Takže já mám na spodním čistý zvuk, nad ním je s větším zkreslením a delayem a horní spíná zvuk, kde je delaye víc a v jiné rychlosti. Vedle mám trojici na mírně zkreslený zvuk a tak dál. A k tomu mam ještě různě navolené efekty, jako chorus, tremolo apod.

Tenhle systém je dobrý, ale mám problém s brumem. To propojení osmi krabiček se zdroji a s GCX někdy chytá nepolapitelný brum. Zkoušel jsem koupit nejdražší kabely, izolované zdroje, měl jsem to u odborníků, ale moc to nepomohlo.

Možná, že na koncerty od toho odstoupím a budu mít jen pár krabiček vepředu, vedle ladičky a kvákadla.

 

Jak vnímáš simulace?

Protože soustavně pracuji s Logikem a s Pro Tools, mám opravdu hodně přečtené a vyzkoušené různé kytarové plug-iny. Simulace - to bude vždy jen digitální simulace a nikdy nedocílíš přirozenosti a dynamiky zvuku jako s lampovým zesilovačem a bednou. Kdo tvrdí, že to hraje stejně, tak se blafuje. Všechny tyto efekty jsou ale důležité v hledačství nových kytarových barev a jsou vděčné, třeba když dělám scénickou hudbu. Tam jsou tyto psychedelické zvuky úžasné.

 

A na závěr asi to hlavní: Jak být svůj? Jaký bys měl recept?

Na to není recept. Musíš se s touto dispozicí asi narodit a tvoje vlohy jednoho dne prostě uzrají. Svět je pod takovou palbou internetu, že každý mladý kytarista se může podívat na všechno. Na své idoly, jak kdo hraje jaké laufy... noty, cvičení, vybavení. O tom se nám ani nesnilo. Poslech kytarových sól na pětkrát přemazané audio kazetě... Myslím si, že pro to, abych byl originální a svůj, je asi lepší tenhle vliv spíš omezit a soustředit se jen na to podstatné. A hlavně poslouchat jen hudbu a nedívat se na prsty.

Je to opravdu těžké se v dnešním mediálním světě přehuštěném hudbou postavit na vlastní nohy a najít si svůj styl. Nejsem si jistý, jestli tahle cesta kopírování laufů podle videa je ta správná. Je těžké se potom odpoutat od svých vzorů. Úžasných kopií je plný YouTube. Možná je cestou poslouchat i jinak zabarvenou hudbu. Co se týče mého hudebního zrání, mne ovlivnil nejvíc Miles Davis. Ale nemám žádný recept, jak se stát svým a najít si svůj styl. Vím jen, že musíš jít stále za svým snem a obětovat mu vše.

 

Michal Pavlíček o spoluhráčích Milošovi Meierovi a Martinu Ivanovi:

Miloše Meiera jsem poznal během konkurzu na bubeníka do BSP. Extrémně talentovaný bubeník, má snad největší razanci na malý bubínek u nás. Je to „smrtící“ úder! Miloš je sympaťour, věří muzice, nemá žádné móresy, co mívají mladí kluci, když jsou ve věku, kdy oni boří svět, a my jsme ti odkecaní rockoví veteráni na cestě do důchodu. Maťo je taky v pohodě, má svůj tón, svojí osobitost. Oba jsou univerzální, umí zahrát jak bigbít, tak jazz. Vzájemně se skvěle doplňujeme. Je to rytmika, na kterou jsem si hodně zvykl a která mne vždy nakopne a dostane do transu.

 

Mimochodem 1

Michal Pavlíček o současném uspořádání: „V kapele nediktuji, ale nastolil jsem vstřícnou a mírnou diktaturu“.  (pozn. autora: to říkají všichni :-))

 

Mimochodem 2

Zahlcení digitálníma simulacema mi zdevalvovalo pocit tónu. Já jsem přestal ty tóny dolovat.

 

Mimochodem 3

Lidi si říkají, proč měním během vystoupení tolik kytar. Ale mě to baví. Změna kytary je totiž skok do jiné fantazie. Každá kytara zní jinak a nutí mě hrát jinak i sólo.

Psáno pro časopis Muzikus