Peavey Valve King 112 - časy se mění – celolampové kombo pro každého

Peavey Valve King 112
Peavey Valve King 112

Časy se mění, jak zpíval před lety Bob Dylan. Zatímco před deseti nebo patnácti lety bylo celolampové kombo s výkonem padesáti wattů snem realizovatelným pouze movitějšími muzikanty, dnes má možnost pořídit si takový aparát snad úplně každý. Důkazem je, kromě jiných, i série z dílny Peavey s názvem Valve King.

V této novější řadě zmíněného amerického výrobce je nabízena stowattová hlava, dvoudvanáctkové kombo o stejném výkonu a do třetice padesátiwattové kombo 1x12", které mi bylo poskytnuto k testování a o němž bych rád poreferoval. Ještě než se do toho pustím, pozastavil bych se u místa výroby těchto peaveyů - jsou totiž vyráběny Číně. Nemá smysl přemýšlet, co všechno to může znamenat. V našem případě jsem si toho všiml až při bližším zkoumání zadního panelu - věřte, že na vzhledu, zpracování, použitých materiálech a konečně ani na zvuku to rozpoznatelné není. Tímto bych chtěl přispět do letité diskuse o asijské produkci (nejen) hudebních nástrojů - pokud jejím výsledkem bude například více než solidně hrající zesilovač, který si navíc bude moci dovolit i chudší, ale velice nadaný začátečník, pak bude vše v pořádku. Zesilovače, nástroje a vybavení jsou přece pouze prostředkem k muzicírování, čímž chci říci, že ne každý bude čekat, než našetří na vybavení za několik desítek tisíc.

 

Popis

Peavey Valve King 112 je celolampové padesátiwattové kombo s dvanáctipalcovým reproduktorem. V předzesilovači najdeme tři lampy 12AX7 (ekviv. ECC83), konec tvoří dvě lampy 6L6. Na předním panelu jsou dva vstupy - první je High Gain, druhý Low Gain. High Gain vstup je o 10 dB silnější oproti vstupu Low Gain, který je určen pro nástroje, jež by svým silným signálem mohly způsobovat zkreslení. V případě použití obou vstupů zároveň fungují vstupy na úrovni Low Gain. Dalším ovladačem je klasické Volume, tedy hlasitost pro čistý kanál. Hned vedle najdeme dvě tlačítka - spodní je přepínání kanálů, velice zajímavě působí horní tlačítko Bright Switch - volitelné zvýraznění vysokých frekvencí. Následuje třípásmový ekvalizér (basy, středy, výšky) pro první kanál, hned vedle je Volume pro druhý kanál a dvě další velice zajímavá tlačítka - Boost Gain a Volume. Aktivace prvního z nich znamená přednastavení vyšší úrovně Gainu (zvýraznění zkreslení), stiskem druhého dostaneme větší celkovou hlasitost. Tento Lead kanál disponuje i samostatnou hlasitostí, samozřejmostí je opět třípásmová ekvalizace. Posledním ovladačem je Master Reverb společný pro oba kanály. Na předním panelu jsou rovněž prakticky umístěny vstup a výstup efektové smyčky, bohužel bez ovládání poměru hlasitosti.

Na zadním panelu se nalézají, kromě vstupu pro nožní ovladač a výstupu pro externí box, dva velice zajímavé a účinné ovladače. První z nich, potenciometr Texture, je patentovaný systém, který umožňuje volbu mezi nastavením připomínajícím zesilovač Class A, nebo Class A/B. Tlačítko Resonance přednastavuje basové frekvence, respektive to, co z nich zesilovač pouští do reproduktoru.

 

Jak to hraje

Věnoval jsem tomuto aparátu několik dopoledních hodin, bohužel nikoliv v akci na pódiu. Přesto jsem se snažil proniknout do jeho možností, a to včetně hlasitosti. Zjistil jsem následující:

Valve King se v podstatě chová jako většina komb s lampami 6L6 - je příjemně měkký i při nižších hlasitostech, dynamika a průraznost se v celé své kráse projeví, až když se lampy řádně "nakrmí". Účinnost všech speciálních ovladačů, hlavně Texture, je znatelná zejména při hlasitém zkresleném zvuku - nastavení Class A mu dodává kompaktnost v hlubších středech, Class A/B zase čitelnost, výhodnou třeba pro doprovod na čistý zvuk. Stisknuté tlačítko Resonance (zadní panel) mírně ubere na mohutnosti basů. Ovladače ale fungují ve značné závislosti na sobě, přičteme-li si ještě dynamické a barevné možnosti kytary, pak se člověk těžko ubrání neustálému nastavování a hledání ještě lepšího zvuku. Dle mého názoru někdy méně znamená více. Čistý zvuk je poměrně uspokojivý, i když poněkud trpí současným trendem, kdy se většina výrobců (nejen zesilovačů, ale i multiefektů a nejrůznějších simulátorů "slavných" zvuků) soustřeďuje na zkreslení. Na čistý zvuk jakoby se, mírně řečeno, zapomínalo. Obtížnost vytvoření dobrého čistého kanálu je snad způsobena technickou náročností, snad nezájmem hráčů a následně výrobců. V případě tohoto komba tak musím říci, že nastavení různých barev čistého zvuku vyžaduje velkou trpělivost.

 

Závěr

I přes zjevné soustředění se na zkreslený zvuk je Peavey Valve King 112 dostatečně univerzálním aparátem. Pro svou kompaktnost a nízkou hmotnost bude jistě praktickým společníkem zejména vyznavačů tvrdších žánrů, kteří se bez problémů obejdou bez výraznějšího čistého zvuku. Dechberoucí je zejména mohutnost a hlasitost při zachování čitelnosti zkresleného zvuku.

 

Cena:

Peavey Valve King 112 je celolampové dvoukanálové padesátiwattové kombo s dvanáctipalcovým reproduktorem. Pořídit jej lze za 14 990 Kč.

 

Plus:

cena

možnosti zkresleného zvuku

optimální dynamický rozsah

okamžitá odezva aparátu

nízká hmotnost

 

Mínus:

možnosti čistého zvuku

Psáno pro časopis Muzikus