Nehrajte klišé!
Hrát bas neznamená jenom fádně doprovázet. Nemusíte hrát a "omílat" tisíckrát slyšené a vymyšlené. Nehrajte klišé, pokud samozřejmě nehrajete evergreeny anebo revival. Povolte uzdu své fantazii a nebojte se objevovat a hrát si. Kombinujte rytmicky základní harmonické oporné body - kvintakordy a septakordy. Opakujte některé tóny. Střídejte dlouhé a rychlé noty. Používejte části stupnic, intervalové skoky, glisanda, dvoj a vícezvuky, flažolety, ozdoby jako trylky, obaly, nátryly, nárazy. Používejte tlumené tóny. Ohýbejte tóny.
Zvedněte hlavy!
Ale všeho s mírou. Nehleďte na nesmyslné bazírování z lidušky, kdy basa musí spojovat akordy nejkratší cestou. Může, ale nemusí! Zdůrazňujte některé noty, tj. hrajte akcenty, nebojte se hrát dynamicky. Nenechte si od zvukaře ve studiu namluvit, že vámi úmyslně tišeji nebo expresivněji zahraná nota nebo pasáž je chybou. Pozor, mnohdy i nejdražší digitální technika stírá hloubku prostoru a potlačuje konkrétnost.
Hrajte pestře. Střídejte techniku. Nebojte se hrát variace na figuru. Není nic horšího než toporně hraná figura přes celou písničku bez jakéhokoli odlehčení a osvěžení, kdy při pohledu na trpícího umělce je znát, jak je mu to nepříjemné. A je to hlavně nepřirozené! Mylně vžitá představa. Anebo mu spoluhráči nakukali, že se to tak musí. Je zajímavé, že jak a co hrát na basu vám většinou radí ti, kteří ji ani pořádně nedrželi v ruce. Uvědomte si, že nic se nemusí! Výjimkou je ostináto, kdy nám figura v basu spojuje a drží pohromadě mnohdy i harmonicky složitou strukturu písničky.
Vnímejte tep rytmu a snažte se vytvořit pulzaci! Poslouchejte bubeníka a ostatní nástroje! Poslouchejte akordy a harmonii a představujte si to, co budete hrát. Soustřeďte se. Nemusíte hrát nutně hodně. Nesnažte se v každém taktu zahrát všechno, co umíte. Hrajte účelně a ve prospěch celku. Používejte pomlky! Střídejte hru na těžké doby, lehké doby a synkopy. Vytvářejte fráze, na dva, na čtyři, na osm, na šestnáct a i na víc taktů! Naučte se vnímat formu a spolehlivě ji držet. Když už něco, tak toto se musí! A držet tempo. Vnímejte a poslouchejte rytmus. Žijte rytmem. Hrajte přesně a cvičte vždy s metronomem. Cvičte a hrajte nejčastěji, jak jen to jde. Vytvořte si návyk. Hrajte i na klávesy.
Nenechte si vnucovat mrtvé linky počítačových programátorů a samolibých kytaristů, klávesáků a zpěváků, kteří neznají specifika baskytary a kontrabasu a uměle vytvářejí stylové bariéry. Při zrodu písničky si mnohdy naťukají do počítače pomocný bas, na který si při následné práci zvyknou, a pak vás nutí tyto nesmysly hrát. Zapomínají na skutečnost, že počítač jenom bezduše spouští a zavírá zvuk. Mrtvý zvuk. Kdežto vy jste živí! Také je to pro ně pohodlnější a mnohdy i levnější. Avšak písnička "nedýchá" a posluchač to cítí.
Poslouchejte své srdce. Každý z vás hraje svým způsobem, který je jedinečný a originální! Hrajte ze sebe. A myslete pozitivně.
Poslechněte si pár příkladů pro inspiraci (nejlépe všechno), které by měly zhruba představovat základní studijní materiál a zářivou ukázku originality a dovednosti (pořadí je čistě náhodné):
Scott LaFaro
Jiří (George) Mráz
Ron Carter
Dave Holland - hlavně poslední období
Milt Hinton
Gary Peacock
Brian Bromberg
Charles Mingus
Stanley Clarke
Ray Brown
Miles Davis - všichni kontrabasisté i baskytaristi
Charlie Parker - Tommy Potter, Slam Stewart, Red Callender, Arnold Fishkin, Ray Brown
John Coltrane - Jimmy Garrison, Paul Chambers
Santana - hlavně Tom Barney, Benny Rietveld
James Jamerson
Miloslav Vitouš
Herbie Hancock - Paul Jackson
Wayne Shorter - Alphonso Johnson
Wheather Report - Miloslav Vitouš, Jaco Pastorius
Word Of Mouth - Jaco Pastorius + všechno sólově
Joni Mitchell - Jaco Pastorius
Pat Metheny - Jaco Pastorius - deska Bright Size Life
Joe Zawinul Syndicate - Richard Bona, Etienne Mbappé
Richard Bona
Marcus Miller
Alex Al
Chic - Bernard Edwards
Anthony Jackson
Fred Hammond
Bobby Vega
John Scofield - Chris Wood, Stewe Swalow a všichni další
Living Colour, Jungle Funk - Doug Wimbish
Limp Bizkit - Sam Rivers
Paul Simon - Bakithi Kumalo + sólově, Armand Sabal-Leco
Freak Power - Dale Davies
Bob Marley & The Wailers - Aston "Family Man" Barret, Robbie Shakespeare
Police - Sting
Sting sólově - Daryll Jones
Peter Gabriel, King Crimson - Tony Levin + sólově
Paul Yang - Pino Palladino
Yes - Chris Squier
Level 42 - Mark King - hlavně rané období
Led Zeppelin - John Paul Jones
Frank Zappa - všichni baskytaristé
Stevie Wonder - všichni baskytaristé
Larry Graham
Tower Of Power - Rocco Prestia + sólově
James Brown - Fred Thomas, William "Bootsy" Collins
Parliament - Billy Nelson, Bootsy Collins
Bootsy Collins - sólově + George Clinton, Deee-Lite, Funkadelic, Praxis, Zillatron, Bernie Worrrell, Brides of Funkenstein
Maceo Parker - všichni baskytaristé
Groove Collective - Jonathan Maron
Jamiroquai - Stuart Zender
Prince + Rhonda Smith
Me'Shell NdegéOcello
Carol Kaye
Sade - Paul Denman
Robert Trujillo
Les Claypool
Pearl Jam - Jeff Ament
T. M. Stevens
Nathan East
Alain Caron
Dominique Di Piazza
Jeff Andrews
Béla Fleck & The Flecktones - Victor Wooten
Victor Wooten - se Stevem Baileym + sólově
Red Hot Chili Pepers - Flea - hlavně deska Blood Sugar Sex Magic
Kool & the Gang - Robert "Kool" Bell
Stray Cats - Lee Rocker
Brian Setzer - Mark Winchester, Tony Garnier
Brand X - Percy Jones
Deep, Niacin - Billy Sheehan
Janis Joplin - všichni baskytaristé
Deep Purple - Roger Glover - hlavně rané období
Qeen - John Deacon
Fermata - Laco Lučenič - deska Huascaran
Pražský Výběr - hlavně Straka v hrsti - Michal Pavlíček
Abraxas - hlavně Box - Michal Ditrich
Kontraband, Kvartet Milana Svobody, Tres - Karel Cába
Určitě jsem na někoho zapomněl.