Mladá krev - Jani Liimatainen
Jani, jednadvacetiletá kytarová opora finských melodických speedmetalistů Sonata Arctica, dokázal spojit finty a postupy svých vzorů (Yngwie, Michael Romeo, Paul Gilbert) a přetavit je do vlastního stylu, který dobře zapadá mezi klávesové plochy a závratné hlasové výšiny frontmana Tonyho Kakka. Jeho hra je ve znamení až strojové rytmické přesnosti, ať už v precizních, malíkovou hranou tlumených doprovodech, nebo v sólových "jízdách".
Obligátní dotaz, co používáš za vybavení?
Podporuje mě firma Ibanez, takže samozřejmě používám její nástroje. Nedávno jsem od nich dostal vlastní custom kousek, který je vynikající. Jako aparát používám Line6 AX2 a taky rack, ve kterém mám vysílačku Shure, předzesilovač Marshall JMP-1, Behringer Denoiser, T. C. Electronic G-Force procesor a výkonový zesilovač Marshall 9100. Trsátka používám Dunlop Jazz III.
Jaká si myslíš, že by měla být role kytary v hudbě?
Těžká otázka. Myslím, že kytara by měla vnášet zkreslení a trochu určité hrubosti. Je to ale úžasně universální nástroj, není nic, co by jsi s ním nemohl dělat. Když na to přijde, dá se použít i místo bicích.
Ovlivňuje tě nějak fakt, že jsi obklopen klávesami?
Jasně, dávají mi hodně svobody, ale dovedou být i pěkně omezující. V některých momentech se rád soustředím na rytmické doprovodné figury, zatímco klávesy obstarávají melodie. Hodně mě baví i rychlá unisona, která se Sonatou často používáme.
Jsou nějaké prvky o které bys chtěl svou hru obohatit?
Hodně mě zajímají jazzové postupy a harmonie. Byl bych moc rád, kdybych je dokázal alespoň trochu ovládnout a účelně použít.
V posledních letech se na světové scéně objevilo hodně skandinávských kapel, dokonce se i říká, že si člověk "ani nemůže odplivnout a netrefit přitom novou skandinávskou kapelu"...
Možná je něco v pitné vodě. Ale vážně, myslím, že většina místních kapel je dost sebekritických, což je nutí k maximálním výkonům. Navíc, dnes je díky počítačům o hodně snazší pořídit kvalitní nahrávku, objevilo se hodně dostupných studií. Díky tomu a internetu je pro kapely o hodně snazší dostat svou hudbu k posluchačům. Navíc první kapely podnítily zájem o skandinávskou scénu, což jejich nástupcům hodně pomáhá.
P.S.:Tabulatura je úvod skladby San Sebastian (unisono s klávesami).