Mistři stavitelé baskytar - výroba baskytar v našich končinách

Vážení přátelé baskytarového vesmíru, dal jsem si za úkol, že vám zde představím stavitele baskytar, kteří své nástroje stavějí v našich končinách. Zvažujete-li možnost hrát na baskytaru a vlastnit takovou, která bude ojedinělá a postavená českým kytarářem, pak tyto řádky jsou určeny právě pro vás.

Baskytara, která má vše podle vašeho zadání a přání je snad nejlepší volba pro každého. Žádný „tuctový“ kus, který si i dnes bohužel vybíráme

podle obrázků na internetu. V našich obchodech většinou, kromě nástrojů pro úplné začátečníky, nemají nic zajímavého a nejsou ničím zvláštní. Víte, kolik skvělých výrobců baskytar je v České republice? Víte, kolik mistrů ve svém oboru vám může splnit váš sen?

Vše jsem pochopil, když mi jeden můj žák do učebny v Brně přivezl nástroj od českého výrobce. Nástroj hrál naprosto famózně a vyrovnaně v celém rozsahu, nikde žádný zvukový „hrb“ nebo technický problém. Řemeslně perfektně zpracované, vše vychytané přesně tak, jak má vypadat koncertní nástroj. Nevím, proč i zrovna vy nemůžete vlastnit takový nástroj. A to prosím za příjemnou cenu! Vezměte v úvahu poctivé zpracování přímo od mistra, který ví, že nepodařeně postavený nástroj, mu zaručeně neprospěje a pošpiní jeho dobrou pověst výrobce baskytar. I já jsem nyní čekatelem na nový nástroj, vyrobený jedním z mistrů, které vám zde představím.

Bezvadné na tom všem je, že si s nimi popovídáte, jakou máte představu o zvuku nástroje a hráčském komfortu. Oni pak vědí, jak vaše požadavky technicky zrealizovat, aby vše odpovídalo vašim požadavkům. Vědí, jaké zvolit dřevo, postup výroby, osazení snímačů, jakou vybrat elektroniku, co a jak doladit a změnit. Do nástroje vtisknou svoji duši. Takový nástroj pak nemá jinou možnost než opravdu hrát mistrovsky. Pojďme si tyto mistry České republiky přiblížit a seznámit se s nimi blíže.

Poprosil jsem je tedy, aby pro vás každý napsal přesně to, co považuje za podstatné. Do jejich popisů jsem nezasahoval, jsou přesně takové, jaké jsem je od nich dostal. Úvod píši schválně kratší, aby bylo více místa pro samotné stavitele. Čeká na vás krásné povídání o tajích a zajímavostech z výroby baskytar a nádherné fotografie originálních nástrojů. Krásné „počteníčko a podíváníčko“ - jdeme na to. :-)

Mistři stavitelé baskytar - výroba baskytar v našich končinách
Mistři stavitelé baskytar - výroba baskytar v našich končinách
Mistři stavitelé baskytar - výroba baskytar v našich končinách
Mistři stavitelé baskytar - výroba baskytar v našich končinách

Miloš Kaiser

S výrobou kytar na zakázku jsem začal v roce 1991. Stavím samozřejmě i basové kytary a někdy i speciální strunné nástroje, jako je například smyčcová „violon“ kytara. Protože se zabývám z významné části i servisem a různými rekonstrukcemi, trvá mi stavba nového originálního nástroje rok, rok a půl i více, záleží na počtu zakázek. Určitě se mi nejlépe pracuje na vlastních modelech, kde mohu uplatnit svůj „rukopis“ i to, že mé původní povolání je strojní konstruktér, projektant. Ale zákazníci velmi často chtějí různě upravené kopie známých modelů. Hlavní je, že kytara či baskytara je ušitá na míru, co se týká všech hlavních parametrů, rozměrů, povrchové úpravy, v neposlední řadě zvuku, což u sériové výroby není možné.

A proč vlastně dělám ty kytary? Už v raném mládí jsem miloval bigbít a hrál jsem v několika kapelách, ale sehnat tenkrát slušnou kytaru byl pro obyčejného kluka velký problém. Tak jsem si usmyslil, že si vyrobím elektrickou kytaru podle svých představ. Bylo to velmi těžké, nešlo nic sehnat, od dřeva přes snímače po mechaniky, ani pořádné struny nebyly běžně v obchodech. Ale nějak se to postupem času zlepšilo a dělám to dodnes. Baví mě na tom nejen ta tvořivá činnost, ale hlavně taky to, že se setkávám s fajn lidmi, muzikanty známými i neznámými.

Na fotografiích je „stý“ nástroj zhotovený v naší dílně (2012). Basa má atypický rozpal strun, širší, než je obvyklé, tak aby vyhovoval technice hráče. Krk i středový blok těla se skládá ze tří kusů javoru proložených dvěma kusy wenge. Hmatník je ebenový, křídla korpusu, která jsou přilepena ke středovému bloku, jsou sendviče wenge-olše-wenge. Krk je k tělu připojen sedmi metrickými šrouby M6.

Mistři stavitelé baskytar - výroba baskytar v našich končinách
Mistři stavitelé baskytar - výroba baskytar v našich končinách
Mistři stavitelé baskytar - výroba baskytar v našich končinách
Mistři stavitelé baskytar - výroba baskytar v našich končinách

Josef Lédl

Ve svých sedmnácti letech jsem začal hrát na baskytaru. Krátce po vojně začínám působit jako hudebník - baskytarista z povolání. Během mé hudební kariéry jsem měl možnost vyzkoušet mnoho značek baskytar a tím si vytvořit vlastní názor a představu o nástroji, který by mě vyhovoval.

Pod značkou Pelebass stavím baskytary pro své kamarády a známé. Vyrábět je bylo vždy mým koníčkem a ne povoláním. Stavba takového nástroje mi trvá zhruba dva měsíce.

Především se zajímám o strukturu jednotlivých materiálů, aby vždy vynikla nádhera dřeva. Nástroje také osazuji svými snímači a aktivní třípásmovou elektronikou. Je to vždy podle přání budoucího majitele.

Mistři stavitelé baskytar - výroba baskytar v našich končinách
Mistři stavitelé baskytar - výroba baskytar v našich končinách
Mistři stavitelé baskytar - výroba baskytar v našich končinách
Mistři stavitelé baskytar - výroba baskytar v našich končinách

Jiří Mázl

Jsem kytarář z Prahy (ročník 1969), zakázkový výrobce baskytar i kytar, a to jak elektrických, tak akustických a zabývám se mimo to i opravami a servisem.

Nástroje stavím přibližně od roku 1986, kdy jsem začínal nejdříve na elektrických nástrojích (první byla kytara a druhý nástroj byla baskytara) a později jsem přidal i akustické kytary (přibližně od roku 1995 a první akustická baskytara byla z roku 1998).

Doba trvání zakázky a stavby nástroje je různá a odvíjí se od vícero faktorů (nejen požadavků zákazníka) - kromě vlastní základní stavby je to i individuální počet technologických pauz, kdy se za prvé ze stabilizačních důvodů nechávají jednotlivé díly po vyřezání ze suché fošny odležet a zpracovávají se postupně dle jejich tendence se ještě nějak hýbat (a to jak v samotných přířezech, tak pak i slepené, kdy se v každém kroku odřezávají ony „neposlušné části“), za druhé je to vlastní složitost a architektura nástroje, povrchová úprava a design či různé ergonomické atypické požadavky a za třetí je to počet zakázek ve frontě - pokud bych však stavěl v reálném čase jen jeden nástroj v jednodušší podobě, tak by to mohlo být měsíc a půl až dva, v praxi je to však rok plus...

Mé elektrické baskytary a kytary se vyznačují (kromě specifického designu) výhradně průchozími krky, dále stylem modelace korpusu (kdy je nástroj bez hran, řez „čočka“), pak také systémem tří (nebo dle potřeby pěti - lichého počtu) výztuh v krku - obvykle jedna aktivní dvoucestná a dvě pasivní uhlíkové nebo titanové - a tím, že nemají u přechodu krk-tělo žádnou patku či zesílení, aby krk měl až po nejvyšší polohy zhruba stejný charakter profilu.

Akustické baskytary většinou kvůli litráži korpusu vycházejí ze standardního kytarového tvaru jumbo a superjumbo - nyní však vyvíjím model s prodlouženou horní částí korpusu směrem k hlavici (jako moderní elektrické baskytary „singlecut“), čímž hodlám řešit významný handicap akustických baskytar s přepadáváním na hlavu.

Mistři stavitelé baskytar - výroba baskytar v našich končinách
Mistři stavitelé baskytar - výroba baskytar v našich končinách
Mistři stavitelé baskytar - výroba baskytar v našich končinách
Mistři stavitelé baskytar - výroba baskytar v našich končinách

Jan Růžička

Se stavbou baskytar jsem začal koncem osmdesátých let. Hrál jsem s různými kapelami po barech a po republice s bigbítem (Projekt rock nebo Team Rock) na basu, ale tuzemské mě nevyhovovaly, tak jsem se pustil do vlastní výroby. S aktivním hraním jsem skončil začátkem devadesátých let.

Líbí se mi moderní basy s pevnou konstrukcí a ostrým zvukem. K výrobě používám hlavně exotická dřeva, která kupuji hlavně ze zahraničí. Jedné base věnuju průměrně asi půl roku času, vše musí perfektně uzrát. Před pěti lety jsem začal i s výrobou vlastních snímačů. Tahle práce mě nesmírně baví a vždy jsem v očekávání, jak bude nový nástroj hrát. Každá basa hraje úplně jinak, a to je na tom to krásný.

Na moje basy hrají třeba: Zdeněk Kub (Arakain) Marek Loučka Forest (Jumb) Jarda Sedláček (Ex Salamandra a Patrice Guers (Rhapsody) a mnoho dalších. Zájem o tyto basy měl vrůstající tendenci, ale díky koronavirové situaci se moje výroba téměř zastavila. Doufejme, že se situace brzy uklidní a vše se vrátí do starých kolejí.

Mistři stavitelé baskytar - výroba baskytar v našich končinách
Mistři stavitelé baskytar - výroba baskytar v našich končinách
Mistři stavitelé baskytar - výroba baskytar v našich končinách
Mistři stavitelé baskytar - výroba baskytar v našich končinách

Miroslav Vlček

První baskytaru jsem vyrobil před 25 lety, tedy ve 23 letech. Intenzivně se jimi zabývám asi deset let.

Nástroje stavím ručně, bez použití CNC technologie. Mám tudíž jistou flexibilitu a můžu vyhovět přáním zákazníka. Je možné měnit menzuru, umístění snímačů, tvary a celkovou konstrukci nástroje. Stavba baskytary trvá asi tři měsíce. Poměrně dlouhou dobu zaberou technologické pauzy a povrchová úprava. Čas potřebný k výrobě je osmedesát až sto hodin.

Myslím, že mám svůj rukopis, a to z hlediska designu i zvuku. Většina baskytar je v naturálním provedení, napuštěné jsou přírodními oleji. Snímače, elektronika i kobylka jsou také mé výroby. Sériové komponenty mi nevyhovovaly, potřeboval jsem budovat svůj zvuk. Vývoj, objevování a inovace je to, co mě baví. Nejsem nikdy spokojen a zkouším nové věci. Rezonance dřeva v nástroji je klíčová, tomu maximálně přizpůsobuji konstrukci. Běžně používám komorovaná těla a kombinací dřeva nastavuji výsledný charakter. Snažím se vytvořit plný barevný tón se spoustou harmonických. Baskytary mají velkou dynamiku, rychlou odezvu a dobře reagují na všechny techniky hry.

Výroba hudebních nástrojů není jen mým povoláním, ale především koníčkem.

Mistři stavitelé baskytar - výroba baskytar v našich končinách
Mistři stavitelé baskytar - výroba baskytar v našich končinách
Mistři stavitelé baskytar - výroba baskytar v našich končinách
Mistři stavitelé baskytar - výroba baskytar v našich končinách

Aleš Vychodil

V roce 1996 jsem jako aktivní muzikant hledal ideální nástroj, který by splňoval mé technické a vizuální požadavky na baskytaru. Moje hledání mě zavedlo až k tomu, abych si nástroj vyrobil sám.

Můj první pokus z roku 1999 stále hraje v kapele a po malých úpravách funguje stále dobře. Přibližně do roku 2006 jsem postavil mnoho nástrojů, které mi dovolily jako amatérovi a samoukovi osvojit si techniky a způsoby stavby elektrické baskytary. Od roku 2007 do roku 2010 jsem zaslal mnoho nástrojů na finský trh, kde mé nástroje byly populární. V roce 2010 jsem oslovil Keith Duffy a výsledkem naší spolupráce je model AVP5. Precision Bass v rozšířené pětistrunné verzi.

Další spoluprací s anglickými a irskými basisty, jako jsou Paul Turner, Jerry Meehan nebo Bob Glaub v USA, jsem v roce 2012 vytvořil svou vlastní interpretaci slavné ikony Jazz Bass. Tato cesta mě zavedla také na nizozemský trh a poté následně do Německa. Mé nástroje si oblíbil také Gregor Fris, který stojí za kanálem BassTheWorld. Společně jsme vytvořili signature verzi basy AVP4 BassTheWorld, která slouží v jeho studiu pro testy aparatur nebo baskytarových krabiček apod. Poslední tři roky jsou pro mě symbolem spolupráce s dealery baskytar v Japonsku a České republice a také stále populárním přímým kontaktem se zákazníky.

Nabízím dvě základní kategorie nástrojů, a to tradiční (modely inspirované Jazz Bassem AVJ a Precisionem Bassem AVP) a moderní (AV1 a AVS).

Za inovace považuji například lak tvrzený UV světlem, který dovede výrobu dramaticky zkrátit a také nástroj zajímavě zvukově „okořenit“. U některých nástrojů používám nově grafitové výztuže v krku a také grafitové výztuhy pod plátkem na hlavě nástroje.

Mám vyzkoušeno v praxi, že vyfrézované a opracované tělo, které se na rok uskladní, má po dokončení ideální váhu okolo dvou kilogramů a zvuk s nádechem vintage nástroje. Z jednoho takového těla jsem vyrobil basu pro Scott Devine ze scottsbasslessons.com. Tělo bylo parádně vysušeno, pravděpodobně i proto, že bylo vyfrézováno do tvaru včetně šachet. Na to, co o base říká Scott, se dá nahlídnout na jeho kanále.

Podle mého názoru, když se výroba speciálního nástroje na zakázku má podařit, vyžaduje to okolo sedmdesáti procent pozitivní přístupu zákazníka a jeho tolerance k tomu, jak nástroj po předání hraje.

Měl bych mít zkušeností dostatek a dovedu spíš odhadnout, jak třeba nástroj z exotického dřeva s mosaznou kobylkou a humbuckery bude hrát. Pokud vyjdu ze zkušenosti, kterou jsem již absolvoval, dovedu zvuk popsat. Když je to ale i pro mě experiment, je to pak celé na zákazníkovi, a to je celkově vrtkavé. Posledních pět let tohle se zákazníkem vždy před výrobou nástroje konzultujeme.

 

Všem mistrům stavitelům děkuji za jejich zajímavý výklad a přeji jen to dobré, úspěch v práci a hodně zdraví. A vy, pokud máte touhu vlastnit ojedinělý a opravdu hrající nástroj, neváhejte a oslovte mistry stavitele baskytar. Věřím, že tyto řádky a okouzlující fotografie vám pomohou k tomu správnému rozhodnutí.

Veškeré dotazy pište na info@adamusmartin.com. Těším se na naše další setkání.

 

Text „k vypíchnutí“: Bezvadné na tom všem je, že si s nimi popovídáte, jakou máte představu o zvuku nástroje a hráčském komfortu. Oni pak vědí, jak vaše požadavky technicky zrealizovat, aby vše odpovídalo vašim požadavkům.

 

Psáno pro časopis Muzikus