Mesa/Boogie Mark IV Combo - historický test
V roce 1984 uvedla kalifornská firma Mesa/Boogie na trh model Mark III, první tříkanálový zesilovač na světě se samostatným nastavením Clean Rhytm, Crunch Rhytm a Lead Overdrive. O šest let později přišel na svět rozvinutější Mark IV, jehož koncepce byla v mnohém inovativní. Oproti předchozí řadě se pyšnil zjednodušeným ovládáním, nekompromisní konstrukcí, nejkvalitnějšími součástkami a dokonalým zvukem všech kanálů.
"Chceme, aby váš nový Mark IV byl tím posledním zesilovačem, který si potřebujete koupit." Tak nějak firma vysvětlovala svoji obchodní strategii v uživatelském manuálu.
Že to tvrzení nebylo příliš přehnané, dokazuje fakt, že na mnoha pódiích slouží Mark IV i přes silnou konkurenci mladších Rectifierů a dalších sourozenců dodnes. Rozhodně ho na první poslech poznáte podle typické barvy kaskádového zkreslení, i když jako poměrně univerzální aparát toho umí mnohem víc. Testované kombo patří do první série, označované dnes jako série A (od začátku výroby až do září 1993).
Provedení
Kombo na pohled zaujme skromným vzhledem, překvapivě malými rozměry a jednoduchým designem s bílými nápisy na černém podkladě. Jediným barevným prvkem na předním panelu jsou malé LED, indikující zapnutou funkci. Při bližším ohledání se dá snadno zjistit, že skříň komba je doslova nacpaná hardwarem a nedostatek prostoru pro odvod tepla z elektronek je vyřešen nuceným chlazením. Přední panel zesilovače je zkosený dozadu, stejně tak horní část skříně. Šasi zesilovače je ve skříni upevněno na čtyřech patentovaných pružných závěsech, které efektivně tlumí otřesy. Krycí masku reproduktoru drží čtyři vruty s poniklovanými podložkami, je vyrobená z černé plastové tkaniny, pod kterou je reproduktor dobře vidět. Vespod má kombo opravdu masivní gumové nožky, které se starají o správné usazení na podlaze. Skříň komba kryje krásný černý vinyl, rohy jsou opatřené šesti poniklovanými chrániči. Pro přenášení aparátu slouží jedno držadlo standardních rozměrů. Součástí komba je i velký šestinásobný nožní ovladač pro dálkové přepínání základních funkcí, při transportu přišroubovaný na zadní straně. Kdo nezná zesilovače Mesa/Boogie a historii prvního modelu, mohl by si myslet, že se jedná o malé kombo do klubů nebo na domácí cvičení. Nenápadný dáreček však okamžitě vyvede z omylu každého, kdo by se ho jenom pokusil zvednout. Nerad bych podceňoval fyzické kvality muzikantů, ale Mark IV rozhodně nepatří mezi aparáty stylu "do jedné ruky kombo, do druhé kytaru". Váhou se totiž s přehledem vyrovná takovým dinosaurům, jako je Fender Twin Reverb. Mně osobně stačilo, že jsem oba zmíněné aparáty musel jednou vézt tramvají. Myslím, že rytířské nošení dívek v náručí do kopce je daleko příjemnějším způsobem, jak si prodloužit ruce o půl metru, což lze využít ke správné hře s kytarou "nebezpečně nízko u pasu".
Přední panel
Přes minimalistické rozměry komba má celkem dvacet pět ovládacích prvků, tedy osmnáct otočných a pět tahových potenciometrů, přepínač režimu Standby a přepínač výkonu. Rovněž některé z potenciometrů mají ještě přepínací funkci, aktivovanou povytažením. Vstup má jeden jack s dvojím označením Input a Instrument. Nad ním je první řada potenciometrů: Rhy2 Gain (Pull Bright), R1 Treble (Pull Fat), R1 + R2 Bass, R1 + R2 Mid, R2 Treble a tři potenciometry Presence Controls - R1 (žlutá LED), R2 (Pull Shift, oranžová LED), LD (Pull Shift, červená LED). Dolní řada začíná ovladačem Lead Gain, následují potenciometry Lead Treble (Pull Fat), Lead Bass, Lead Mid, Lead Drive a tři potenciometry Masters (R1, R2, LD pod příslušnými LED). Další blok na panelu zaujímá nepřehlédnutelný pětipásmový grafický ekvalizér (80, 240, 750, 2200 a 6600 Hz), následují dva kolébkové přepínače Graphic EQ (Auto R2/EQ On) a Lead Voicing (Harmonics/Mid Gain). Posledními prvky na panelu jsou velký knoflík Output Level/Silent Recording (Pull), přepínač Standby/On a přepínač výkonu Full Power/Off/Tweed Power, kterým se zároveň kombo zapíná. Nad přepínači najdeme ještě dvě červené LED (EQ a Loop).
Zadní panel
Je graficky rozdělen do bloků a má pevně připojený síťový kabel. U testovaného komba se na panelu mimo jiných sdělení nachází i štítek s nápisem Wired For 220 V. Napravo od něj najdeme síťovou pojistku a jeden zaslepený otvor. Pokračuje blok s regulátorem intenzity reverbu a přepínač režimu grafického ekvalizéru (On/Off/Auto R2). Další blok obsahuje přepínač Loop Select (Normal/Switchable) s příslušnými jacky Send/Return pro každou smyčku a přepínače Rh1/Rhy2 a Rhy2/Lead. Uprostřed panelu je potenciometr výstupu Recording s jedním jackem (Out), pod ním ovladač Slave (D.I.), rovněž s výstupem jack, vše doplněno nápisem Patented U.S. & Worldwide.
Blok výstupů koncového zesilovače začíná přepínači Power Amp (Triode/Pentode), Simul-Class/Class A a přepínačem Lead Voicing (Harmonics/Mid Gain). Pod nimi jsou tři jacky Speakers (8 ? pro vestavěný reproduktor a dva s impedancí 4 ?). Velký přepínač Mode Select najdeme vpravo. Zkratky poloh znamenají Footswitch, Rhytm 1, Rhytm 2, Lead a External Switching. Pod přepínačem se skví hrdý nápis Handbuilt in Petaluma, California. Poslední blok má dvě trojice jacků External Switching Jacks pro stejnojmenný režim: Class A/Simul, FX Loop a EQ plus Rhytm 1, Rhytm 2 a Lead. Napravo vedle reproduktoru je ve skříni komba umístěn velký ventilátor, vyrobený firmou Howard, jehož otáčky se mění v závislosti na přepnutí výkonu (Full Power/Tweed Power). Je napájen napětím 115 V z odbočky síťového transformátoru, ke kterému je připojen kabelem se speciálním konektorem.
Nožní ovladač a přepínání kanálů
Velký footswitch má typové označení FU-3 a disponuje celkem šesti přepínači Rhy 1, Rhy 2, Lead, Lead-EQ, EQ a Loop s příslušnými kontrolními LED. Je vybaven poměrně dlouhým kabelem a ke kombu se připojuje konektorem typu XLR. Skvělá je možnost po skončení produkce ovladač uložit na zadní stranu komba, kde má své "parkoviště".
Osazení elektronkami
Zesilovač komba je osazen pěti elektronkami pro napěťové zesílení (čtyři 12AX7 a jednou 12AT7), koncové elektronky jsou čtyři 5881. Kombo samozřejmě umožňuje použít i čtveřici EL34 nebo 6V6, což ještě zvyšuje neuvěřitelnou variabilitu zvuků. Grafický ekvalizér má čtyři tranzistory. První 12AX7 a polovina další dvojité triody slouží jako pre-amp, druhá polovina druhé 12AX7 je zapojená ve smyčce, třetí 12AX7 je určená pro kanál Lead. Elektronka 12AT7 funguje jako reverb driver a čtvrtá 12AX7 jako fázový invertor. Výstup pro nahrávání (Rec Out) je zapojen před fázovým invertorem, přičemž se dá úplně vyřadit z činnosti koncový stupeň (Silent Recording). V napáječi jsou použity polovodičové diody (solid state rectifier).
Pružinový reverb
Klasický pružinový dozvuk typu Accutronics (značku jsem ale neověřil, neboť jsem ho nechtěl rozebírat) je umístěn na obvyklém místě, tedy v pouzdře na spodní desce skříně pod reproduktorem. Ze schématu je vidět, že první trioda 12AT7 pracuje jako budič, druhá trioda jako zesilovač signálu z reverbu. Zvuk hallu je excelentní, zní jako klasický fender. Regulátor najdeme na zadním panelu, reverb však nemá samostatný výstup na nožní spínač.
Reproduktor
Aby kombíčko nebylo příliš lehké (masivní transformátory samotné stačí na udělání díry do podlahy), je osazeno dvanáctipalcovým reproduktorem Electro Voice EVM Black Shadow s obrovským feritovým magnetem a zatížitelností 200 W. Reproduktor má impedanci 8Ω. Jeho zvuk je opravdu fantastický a frekvenčně vyrovnaný (alespoň co se kytarového tónu týče). Malé rozměry skříně ale nedávají vyniknout dolní části spektra, což se dá v praxi řešit použitím externích boxů (například firemním boxem Thiele, kombo však s přehledem zvládne i dvě klasické bedny 4 x 12”). Pro přizpůsobení akustickým podmínkám konkrétního prostoru lze využít ovladačů Presence, samozřejmě pro každý kanál zvlášť. Jako ostatně se všemi korekčními prvky na předním panelu, i s prezencemi je nutné zacházet s rozvahou. Celkový zvuk komba je spíš ostřejší, což zvlášť vynikne u kytar s jednocívkovými snímači.
Výkon
Jako správná "bugina" hraje Mark IV opravdu hlasitě, je to velice silný aparát. Čtveřice elektronek typu 6L6 v koncovém stupni dává jmenovitý výkon 85 W. Sám jsem si nedovolil hrát na pódiu na víc než na nějakých patnáct wattů (v nejnižším výkonovém režimu a s koncovkami přepnutými z pentod na triody). I při tomto nastavení kombo hraje strašlivě nahlas, takže je otázkou jeho využitelnost pro klubové hraní. Rozhodně je nutné brát vestavěný reproduktor jenom jako odposlech, použitelný je hlavně ve studiu (při snímání mikrofonem je barevné spektrum naprosto vyrovnané). Neměl jsem z časových důvodů možnost zkoušet kombo přes velké boxy, ale domnívám se, že na nich teprve ukáže, "kdo je tady pánem", a to i na velkých pódiích. Díky širokým možnostem nastavení a přepínání ze třídy A na Simul Class a podobně je možné experimentovat s dynamickým chováním koncových stupňů. Zajímavá je už zmíněná možnost výměny elektronek za jiné typy, ať už EL34 pro "britský sound" nebo slabší 6V6, jelikož kombo má fixní bias.
Jak to hraje
Po připojení k síti a zapnutí komba se roztočí ventilátor, což se projevuje v případě nižšího výkonu (Tweed Power) slabým šuměním, při přepnutí na vyšší výkon už docela slyšitelným bzučením, které naštěstí vyzařuje dozadu. Při nahrávání a snímání mikrofonem je zvuk komba čistý, ventilátor není v nahrávce slyšet ani při malých hlasitostech. Dalo by se říci, že při prvním kontaktu s aparátem jeho zvuk ničím výrazně nepřekvapí, všechno je, jak má být a přesně podle očekávání. Teprve po chvíli zkoušení si ale uvědomíte, že právě tato vlastnost dělá z průměrného aparátu špičkový, jehož spolehlivost a dokonalost je v praxi k nezaplacení. Ten pocit se musí zažít, dost těžko se popisuje. Takhle nějak si představuji usednutí do Rollse a klid, který se člověku rozlije v duši po nastartování motoru. Sám jsem si jen tak pohrával se zvuky jednotlivých kanálů a měl v úmyslu čtvrt hodinky probírat struny, abych najednou zjistil, že čas běží a nechce se mi aparát vypnout. Ani po půl hodině jsem se nedokázal od komba odtrhnout. Zvuk byl velice příjemný a inspirující, i když podmíněný kvalitním krmením, nejlépe značkovým a dobře vyhraným nástrojem. Není to žádné šidítko, omračující teenagery desítkami digitálních efektů a syčivým zvukem, vzdáleně připomínajícím šumák, vysypaný do mixéru. Kombo se prostě chová jako aparát nejvyšší cenové kategorie a nenajdete na něm vadu. Za svoje peníze dostanete přesně to, co vám náleží. Nic nechrastí, nepíská, nevrčí, jen krásně hraje. Čistý kanál se prezentuje v duchu nejlepších fenderovských tradic, přičemž vestavěný reverb zvuku dodává na aristokratickém lesku, crunch je správně křupavý, sólový kanál disponuje brutálním zkreslením a předimenzovaným gainem, přesně jak se od něj očekává. Nic víc, ale nic míň - v tom je asi největší síla Mark IV. Ale nerad bych všestrannost aparátu zjednodušoval na prosté nastavení tří základních zvuků (nebo čtyř, počítáme-li za pomyslný čtvrtý kanál dálkově přepínaný grafický ekvalizér, na kterém asi většina kytaristů nastaví své oblíbené "V").
Závěr bez nožiček
Z důvodů omezeného prostoru pro test na stránkách časopisu jsem nezmínil všechny detaily nastavení zvuků. Nevešly se mi ani citace z výborně napsaného manuálu, kde se lze dočíst spoustu informací, například o funkcích elektronek a nastavování jejich předpětí (autorem je sám konstruktér a majitel firmy Randall Smith). Nejdůležitější pro mě byl pocit setkání s něčím, co nemá chybu. Tedy téměř (už vidím šéfredaktorův zamračený obličej, ale nikdo od Mesy mě neplatí). Kdo ví přesně, jaké zvuky použít, a dá si práci, aby možnosti aparátu nastudoval (což zabere zhruba několik týdnů praxe), dostane za odměnu to, co hledal, a nemusí nic dalšího řešit. Takže reklamní heslo došlo svého naplnění... Nebýt nelidské váhy (nad 30 kg) a káravého pohledu ortopeda, který se nedá zapomenout. Ale v případě, že bych měl "na to" lidi, pořídil bych si zesilovače Mark IV klidně dva a k nim čtyři boxy 4 x 12” do sterea. Koneckonců v reedici se Mark IV vyrábí dodnes a samozřejmě i v několika provedeních (Short Head, Rackmout Head, Medium Head, Widebody Combo, Compact Combo).
Technická specifikace:
typ: Mark IV
výrobce: Mesa Engineering, USA
výkon: 85 W RMS, Simul Class
reproduktor: 1 x 12” (8 Ω/200 W)
výstup pro externí repro: ano
výstup pro nahrávání: ano
výstup pro sluchátka: ne
D.I. výstup: ano
počet kanálů: 3 (Rhytm 1, Rhytm 2, Lead)
ovládací prvky: mnoho
efektová smyčka: ano
grafický ekvalizér: ano
footswitch: ano (6 funkcí)
další příslušenství: externí box 1 x 12” (extra)
elektronky: 4 x 5881, 4 x 12AX7, 1 x 12AT7
efekty analog: spring reverb
efekty digital: ne
rozměry: malé
váha: velká