Lenny Kravitz
Pro někoho geniální skladatel, zpěvák a multiinstrumentalista, pro jiné pouze epigon Jimiho Hendrixe, Jamese Browna či Led Zeppelin. I tak bývá charakterizován Lenny Kravitz, který se svou tvorbou navždy zapsal do dějin hudby devadesátých let minulého století. Jeho kytarové riffy z písní Are You Gonna Go My Way nebo Fly Away se staly pro konec minulého století stejně symbolické jako o několik dekád dříve Voodoo Chile Jimiho Hendrixe či Whole Lotta Love od Led Zeppelin. Pojďme se tedy podívat, s jakými nástroji, krabičkami a aparáty vytváří svůj typický kytarový zvuk Lenny Kravitz.
"Poté, co počet mých kytar přesáhl tři sta kusů, přestal jsem je kupovat. Byla to pro mě droga. Nedávno jsem se rozhodl zbavit všech ,obyčejných' kytar a nechal jsem si jen ty nejluxusnější vintage exempláře. I tak mi jich zůstalo přes sto. Vím, že všechny už nikdy nezískám zpátky, ale stalo se." Z tohoto malého Kravitzova vyznání je zřejmé, že snad ani on sám nedokáže přesně zrekonstruovat kombinace zesilovačů a kytar, na které nahrával všechna svá alba a na které odehrál stovky koncertů. Následující výčet tedy poodhrne roušku do jeho "kuchyně" jen částečně.
Let Love Rule, Mama Said, Are You Gonna Go My Way
Kytara Epiphone Sorrento zapojená do starého tvídového komba Fender Deluxe. Na tuto kombinaci nahrával Lenny Kravitz všechny zásadní písně (včetně té titulní) na svém debutovém albu Let Love Rule (1989). "Když jsem hrál s Princem, jeho kytarový technik se mě ptal, hele člověče, co je to za zvuk. Má takový zvláštní efekt. To jsem zrovna hrál právě na Epiphona přes Deluxe," vzpomíná Lenny, který na tuto dvojici natočil i kytarový part ve skladbě Mr. Cab Driver. Konečného fuzz efektu v této písni docílil tak, že výsledný signál přehnal ještě přes kompresor a ekvalizér.
Další alba Mama Said (1991) a Are You Gonna Go My Way (1993) byla o poznání rockovější než debut. Kravitz mezi tím rozšířil svou sbírku kytar například o Gibson '59 Flame Top Les Paul, Flying V z konce šedesátých let a nejrůznější vintage stratocastery a telecastery, které zapojoval do komb Fender Deluxe, Marshall Bluesbreaker a Vox AC-30. V té době své aparáty nakopával krabičkami, které pro něj vyráběl jeho kytarový technik Dan Fye.
Lenny Kravitz vždy miloval a dodnes miluje lampový zvuk. Všechna alba proto nahrává přes lampové mikrofony, lampové aparáty, lampové pulty nebo lampové magneťáky či kompresory. Měl štěstí, že během natáčení první desky narazil na zvukaře Henryho Hirsche z Waterfront Studios z New Jersey. Oba s oblibou tvrdí: "Dobře se nám pracuje ve velké vzdálenosti od počítačů a jiných digitálních nesmyslů."
Circus
Naprosté vyhýbání se digitálnímu nahrávání a všem moderním přístrojům se podepsalo i na zvuku dalšího výtečného alba Circus (1995). "Dříve mě všichni v hudebním průmyslu poučovali, že už nemohu dělat nahrávky tím starým způsobem. Ale já jsem setrval na svém. Ze začátku jsem si vyslechl hodně kritiky, ale potom mě začala spousta lidí následovat, zahodili svoje kramerky a začali kupovat dobré kytary a staré aparáty."
Album Circus bylo nahráno na starém francouzském zámku z 15. století, který byl navržen architektem, jenž projektoval také Louvre. Natáčelo se do tří mixážních pultů Helios, EMI Redd 37 a Trident, osmistopého a šestnáctistopého analogového magnetofonu. Henry Hirsch pak vše míchal do dvoustopého Studeru.
Během natáčení kytar Kravitz a Hirsch využívali více mikrofonů. "Preferuji mikrofony Neumann U-67 nebo U-47 umístěné asi čtyři stopy od bedny. Někdy používám Sennheiser 421 umístěný těsně u repráku. Pokud stopa potřebuje vnímání prostoru, tak také natáčím odraz místnosti."
Kravitz nahrával album Circus na starší Fender Twin Reverby, padesátiwattový Marshall Plexi a několik Voxů AC-30. Akustické kytary zase natáčel opravdu zvláštním způsobem. Většinu akustických stop nahrál přes venkovní PA systém, který je na zámku využíván pro koncerty vážné hudby konané na přilehlých pozemcích. Ke snímání použil několik vzdálených mikrofonů strategicky umístěných v okolních polích. "Takový experiment jsem si mohl dovolit pouze díky štědrému studiovému rozpočtu."
V této době hrál naživo přes aparáty Marshall a Matchless 30 a na turné s sebou vozil až dvacet kytar.
5 a Lenny
Během natáčení posledních dvou alb 5 (1999) a Lenny (2001) Kravitz trochu ustoupil ze svého fundamentálního analogového postoje a začal používat také některá digitální zařízení.
Během nahrávání experimentoval s Amp Farm a POD od Line 6. "Oba jsou velmi dobré pro určité věci. Opravdu nádherné hendrixovsky čisté zvuky jsem dostal z pluginu Sans Amp PSA-1 od Bomb Factory pro Pro Tools. Kdybyste to porovnali se skutečným aparátem, tak byste nejspíš řekli, že ta plugina zní líp."
Kravitz se vždycky snaží při nahrávání dosáhnout co nejčistšího zvuku, který by zároveň táhl. "Mnohokrát jsou zkreslené zvuky čistější, než si myslíte. Poslechněte si Peta Townshenda a všimněte si, jak je zvuk jeho kytary pekelně čistý. Proto je tak efektivní."
Kytarové party Kravitz většinou nahrává přes malé aparáty. "Malé aparáty jsou většinou pro natáčení lepší. Mám ale ve studiu velkou nahrávací místnost, a tak někdy používám i velké Marshally. Rád slyším v kytarové stopě odraz místnosti." Malé aparáty po sejmutí mikrofonem nakonec ještě většinou zkresluje předzesilovačem přímo z pultu.
Během natáčení posledního alba Kravitz nejvíc hrál na 1960 Les Paula Gold Top a stratocastery z konce padesátých a začátku šedesátých let.
V loňském roce připravila divize Custom, Art and History firmy Gibson, limitovanou edici (pouze 125 kusů) kytary Gibson Lenny Kravitz Flying V '67, která vychází z Lennyho oblíbeného nástroje. Tělo i krk má z mahagonu a její povrch v černé metalíze umocňuje zlatý hardware. U nás se její cena pohybuje okolo 155 tisíc korun.
Lenny naživo
Lenny Kravitz většinou neusiluje na pódiu o dosažení stejného zvuku, jaký má na nahrávkách, stejně jako to dělal i Jimi Hendrix. "Hendrixovo živé hraní a studiové nahrávky byly zcela odlišné světy. Ve studiu používal nejrůznější kytary a aparáty, čisté i zkreslené zvuky. Na pódiu měl jen jeden masivní zvuk, který zesiloval a zeslaboval a k němu používal kvákadlo a phaser. Nesnažil se napodobit své nahrávky, a to je chytré."
Během turné k albu 5, používal Kravitz tzv. Bradshaw switching systém, což je dobře vymyšlené a skvěle fungující MIDI-efekto-smyčkové zařízení. Za sebe si na pódium stavěl nejrůznější nádherné aparáty jako například tvídový Fender Deluxe, Fender Blackface Deluxe Reverb, Fender Blackface Super Reverb, Fender Blackface Twin Reverb a padesátiwattové Marshally Plexi. Signály ze všech komb a zesilovačů mu pak procházely přes tři bedny osazené různými reproduktory. Jedna (pro Marshally) byla osazena čtyřmi pětadvaceti wattovými Celestiony, druhá (pro Super Reverb) zase čtyřmi "desítkami" Celestion a poslední - se čtyřmi dvanáctipalcovými reproduktory - sloužila pro tři komba. Přes dva horní repráky (Eminence) běžel Fender Twin Reverb a přes spodní (Celestion Vintage 30) pak Tweed Deluxe a Deluxe Reverb.
Jeho pedalboard obsahuje dodnes tyto efekty: Ibanez Tube Screamer, Guyatone Wah Rocker, MXR Dyna Comp, Menatone Red Snapper (overdrive, který se zvukem podobá Ibanezu TS 808), Menatone Blue Collar (overdrive, vycházející ze zapojení Boss OD 1), Menatone King of the Britain (zkreslení, které simuluje Marshalla Plexi vytaveného na desítku), Maestro Phaser, MXR Phaser, Roland CE1 Chorus a Boss DD5 Digital Delay.
Mezi Kravitzovy nejoblíbenější kytary patří Custom Colours stratocastery od Fendera. Ve speciálních kufrech si některé vozí i na koncertní turné. Pro tyto příležitosti však raději volí jejich nově postavené repliky z Custom Shopu. Jinak na pódiu střídá ještě Gibsony Les Paul, Flying V, Epiphone Sorrento, dvě akustiky Gibson J-200 a dvanáctistrunku Taylor 855. "Se zvukem akustické kytary na koncertě nejsem nikdy spokojen. Vím, že používáme snímače Fishman a L. R. Baggs, ale vždy to zní uměle a nepřirozeně. Dohání mě to k šílenství."
Na svém zatím posledním turné měl za sebou obrovské hradby komb Vox AC-30 (viz. DVD Lenny Live). Kolik z nich bylo zapnutých, či na ně vůbec hrál, se nikde neuvádí.
Nové album?
Před nedávnem Kravitz oznámil, že ve studiu nahrává další album. Vyjít by mělo nejpozději na jaře. Podle jeho slov by mělo být plné masivního zvuku živých nástrojů, jaký měly kapely v sedmdesátých letech. "Tolik muzikantů je dnes tak upjatých. Osmdesátá léta způsobila, že je každý sešněrovaný. Tehdy se totiž každý snažil být dokonalý. Na starých nahrávkách jsou tuny chyb a přitom jsou o tolik hezčí a uvolněnější. V osmdesátých letech začali být všichni sterilní - sekvencery, programované bubny a všechny tyhle nesmysly. To mě vážně nebaví," říká Lenny Kravitz, který to má zatraceně v rukou.
P. S.: Tímto dílem na čas končí seriál Na co hrají, který připravujeme společně s Mirkem Linhartem. Doufáme, že kusé informace o tom, jaké vybavení používají nejrůznější slavní hráči, alespoň někomu z vás pomohlo na "nekonečné cestě za zvukem."
Diskografie
Let Love Rule (Virgin 1989)
Mama Said (Virgin 1991)
Are You Gonna Go My Way (Virgin 1993)
Circus (Virgin 1995)
5 (Virgin 1999)
Greatest Hits (Virgin 1989)
Lenny (Virgin 2001)
VHS a DVD
Video Retrospective (1991)
Alive from Planet Earth (1994)
Prince - Rave Un2 The Year 2000 (2000)
Lenny Live (2002)