Kurzy zvukové techniky XXVI - Důležité rady a praktické postřehy pro práci v hudebním studiu, Odstranění nežádoucích signálů ze záznamu I./2. část

Kurzy zvukové techniky XXVI - Důležité rady a praktické postřehy pro práci v hudebním studiu, Odstranění nežádoucích signálů ze záznamu I./2. část
Kurzy zvukové techniky XXVI - Důležité rady a praktické postřehy pro práci v hudebním studiu, Odstranění nežádoucích signálů ze záznamu I./2. část

Mezi nežádoucí signály ve stopách však patří také veškeré vedlejší produkty interpretace - každý snímaný objekt přináší kromě užitečného a očekávaného zvuku i potenciální rušivé elementy, které je rovněž zapotřebí v maximální míře ještě před záznamem eliminovat.

 

Pianino nebo křídlo: bouchance z pedálů, špatně seřízené tlumení strun, drnčení jakýchkoli uvolněných mechanických elementů, vymlácená kladívka, pozor - plocha klavíru láká k odkládání různých předmětů - ty drnčí také.

 

Akustická kytara, mandolína, dvanáctistrunná kytara: drnčení strun prázdných nebo v některých polohách (promačkané pražce), špatné domačkávání strun, rezonující kontaktní snímače či další elementy, které mají nedokonalý kontakt s nástrojem, skřípání řemenu o spodní partie nástroje (většinou když interpret stojí), drnčení uvolněných ladících kolíků.

 

Elektrická kytara: obdobné problémy se strunami jako u akustické kytary, přímý, mechanický kontakt struny se snímačem při razantním způsobu hry, šustící potenciometry, zoxidované kontakty jackové zásuvky, vybitá baterie u aktivní elektroniky, indukce elektromagnetických polí do single snímačů (FM vysílače, mobily, PC, síťové rozvody apod.), statické výboje vznikající třením oděvu o tělo nástroje, šumy a brumy zesilovače, poškozené reproduktory, vibrace přenášené na lampy (mikrofoničnost).

 

Baskytara: problémy jako u elektrické kytary, některá rizika spojená se strunami jsou mnohem výraznější, protože struny mají mnohem větší rozkmit (palcové techniky) a rušivé složky se pohybují ve zcela odlišných frekvenčních pásmech, než jsou fundamentální frekvence nástroje, poškozené kmitačky reproduktorů, různé nepříjemné rezonance spojené se špatnou konstrukcí basového boxu.

 

Housle, viola (v klasickém pojetí): dobří hráči vlastní velmi kvalitní a dokonale seřízené nástroje, takže vedlejší produkty spojené s příslušnou technikou hry jsou buď minimální nebo záměrné, přesto se může objevit praskání vycházející z míst, kde má nástroj přímý kontakt s bradou (podbradek, pavouk), silné dýchání či chroptění a další zvuky spojené s emocemi při interpretaci příslušného díla, vrzání židlí.

 

Cella, kontrabasy: nevhodné ukotvení nástroje na podlaze, nechtěné bouchance či praskoty při extrémně náročné technice hry, vrzání židlí, častým zdrojem problémů bývá kontaktní snímač či mikrofon, který má přímý kontakt s korpusem nástroje - vzhledem ke značně vibrujícím a rezonujícím dílům celého nástroje musí být provedena velmi důmyslná montáž.

 

Vokály a dechové nástroje: mlaskání při otvírání úst, cvakání zubů, astmatické a přestřižené nádechy, tlakové nárazy, klapání a cvakání ze špatně seřízené mechaniky uzavíracích klapek.

 

Příště: Odstraňování nežádoucích signálů ze záznamu II. - akustická bicí souprava

Psáno pro časopis Muzikus