Jak zapřahá Fleret - s Fleretem ve studiu při natáčení nového alba
Bylo by asi pošetilé představovat si, že krevnatá alba vizovického Fleretu - plná osobitého folklorního rocku, zpívaná vesměs v čistokrevné valašštině - vznikají nějakým naprosto standardním, nebo dokonce sterilním způsobem. Studiová práce při jejich přípravě je stejně přirozená a bezprostřední jako její výsledky. Zavítáte-li na natáčení nového alba Fleretu, setkáte se s opravdu svébytnou směsí zkušeností a erudice, s nenucenou pohodou života tohoto společenství.
Finální aranžérské nápady se rodí ve vůni klobás, názory a připomínky se formulují s nezaměnitelnou chutí borovičky a slivovice na jazyku. Máte pocit, jakoby do studia bez předchozího plánu přicházeli nejrůznější muzikanští přátelé jen tak "pojesť a popiť" a mimoděk, mezi řečí, zanechali hudební pozdrav v některé ze stop. Při natáčení předcházejícího alba Pumkanonem si Fleret pro podpoření inspirace dopřál, na nádvoří ostravského rozhlasu, kde nahrával, dokonce nefalšovanou zabíjačku. Při aktuální desce Zapřahejte žebřiňák se v Ostravě sice nezabíjelo, ale žilo a pracovalo opět správně po valašsku. S potěšením lze konstatovat, že výsledek tomu odpovídá.
Albumv prenatálním věku
Tak říkajíc prenatální věk nové desky Fleretu lze datovat do posledních teplých podzimních dnů loňského roku. Tehdy se na zápraží domu nedaleko Vizovic usadil, s kytarou a texty Libora Myslivečka a Jana Mrlíka, frontman Fleretu Zdeněk Hrachový a začal připravovat první novinky pro chystanou desku. "Jsou to všechno věci úplně nové," přiznává, "část jsem jich naskládal takhle na podzim a další vznikly v druhém vrhu ke konci zimy. Ještě všude ležel sníh, ale zasvítilo i sluníčko, a tak jsem seděl na zápraží a vymýšlel."
Průběžně pak písničky začaly dostávat základní aranžérské obrysy ve vizovické zkušebně Fleretu. Houslista Staňa Bartošík upřesňuje: "Ve zkušebně už zhruba víme, které nástroje budou v písničce a co tam budou hrát. Máme jasno v základech, ale podle momentálních nápadů se potom leccos dotáhne nebo změní ve studiu. Podobně je to i se zpěvem. Fakt je, že my vokály už několik let neděláme, zpíváme jako unisono band. Ale protože máme tak rozdílné barvy, zní výsledek jako vokál."
K otázce výsledných aranží nových písniček ještě Zdeněk Hrachový dodává: "Asi tak u třetiny věcí jsem rovnou věděl, jak by měly znít. U zbytku jsem to nechal víc na ogarech. Zpravidla se na tom hodně podílí Staňa a poslední dobou i kytarista Orf."
Na první část nahrávání se Fleret odebral do studia číslo jedna v prostorách Českého rozhlasu Ostrava v lednu letošního roku, aby tu strávil necelé dva týdny a vrátil se sem znovu na týden počátkem dubna. V rozsáhlých prostorách ostravské "Jedničky" Fleret pravidelně natáčí své desky už od vánočního alba Tož ščastné a veselé. Při jeho přípravách, uprostřed parného léta v roce 2000, nelenili členové kapely vyzdobit studiové prostory vánočním stromkem, pečivem, cukrovím a za pomoci smaženého kapra a horkých nápojů dosáhnout pravé vánoční atmosféry. Odtud pochází také s publikem natočené živé album To nejlepší - Kurnikšopatožtojo. Stejně jako v předcházejících případech se i tentokrát práce za mixážním pultem ujal domácí mistr zvuku Luboš Výrek.
Jak to bylo v Ostravě
"Základy točí celá kapela dohromady," objasňuje Luboš Výrek, "a pak už se dotáčejí jenom sóla. Postupně dávám tomuhle způsobu přednost před natáčením po nástrojích, které je sice zvukově čistší, ale tady je výhoda většího společného pocitu. Navíc, Fleret je koncertní kapela, která hodně jezdí, hodně hraje, a kluci jsou na to prostě zvyklí. Proti přeslechům sice dávám paravany, ale nesmí se to moc přehánět. Je to navíc velké studio, dozvuk je zde delší než bývá v malých studiích a nástroje znějí tak jak by měly, přirozeně."
Bicí jsou snímány po jednotlivých bubnech mikrofony Shure SM57, velký buben AKGD112 a shora pak buď Neumann U 87, nebo AKG C 451. Luboš Výrek dodává: "Akustickou kytaru nahrávám současně linkou i mikrofonem, záleží na skladbě. Pokud je písnička hlasitější, používám víc linky kvůli přeslechům ostatních nástrojů. U pomalejších, klidnějších věcí používám linku a mikrofon vyrovnaně, aby kytara byla široká. Konkrétně se v mém případě jedná o mikrofon Neumann U 87, na který natáčím i zpěv. Točíme digitálně do hard disku Alesis, pult je Soundcraft Saphire a mám k dispozici čtyřiadvacet stop. Kompresor používáme DBX, hally Yamaha a Lexicony."
Chcete-li se v ostravské rozhlasové "Jedničce" vydat do prostorného studia nebo přilehlé přípravné místnosti, musíte po schodech vážit cestu jednoho patra, což má podle Luboše Výrka i jednu praktickou výhodu: "Ono se klukům moc nechce běhat do schodů, a tak tu mám větší klid." Právě zmíněná přípravná místnost se vždycky po dobu natáčení fleretovských desek změní v opravdický valašský šenk. Tady se poslouchají konečné nahrávky, odtud se domácím telefonem volají připomínky nahoru do režie, tady jsou instrumentální i pěvecké výkony oceňovány cinkotem skleniček, tady voní halušky a uzené. Sem přicházejí posedět přátelé kapely, muzikanti, kolegové, kteří se pak někdy, z ničeho nic, objeví za těžkými dveřmi studia, aby se tak změnili na hosty k právě připravované desce. Nejinak tomu bylo i v lednu a dubnu při nahrávání novinky Zapřahejte žebřiňák. Co se týká hostů na albu, Zdeněk Hrachový dodává: "Hostů tentokrát moc nemáme, přizvali jsme spíš takové ty, řekl bych, pro nás už klasické. Veškeré dechové nástroje nahrál Milan Straka, klávesy Vlasta Šmída. Měli jsme vynikajícího cimbálistu Martina Gelnara, který má neuvěřitelné folklorní cítění, ale při tom není jen ortodoxní folklorista, se kterým se nám skvěle pracovalo. Jednu písničku nazpíval Zdeněk Tofel, což je vedoucí folklorního souboru Valašská vojvoda. Jinak jsme se ale spolehli hlavně sami na sebe. Jednak proto, že se nám občas od fanoušků stávalo, že se nás třeba ptali - tady byl na desce saxofon, proč tam není i na koncertě, a jednak proto, že třeba náš kytarista Vítek Rokyta je takový multiinstrumentalista, střídá řadu nástrojů a podařilo se nám udělat desku pestrou vlastníma rukama."
Pojďme teď tedy ještě jednou nahlédnout za dveře studia a upřesnit nástroje, na které jednotliví kmenoví členové Fleretu album Zapřahejte žebřiňák natočili. V případě bubeníka Heglase se jedná o bicí soupravu Pearl s mechanikou Gibraltar, virblem Cadeson a činely Sabian. Při vlastním natáčení Heglas zásadně nepoužívá klik, protože tvrdí: "O tom to není. Hudba přece není o kliku." Basista Tomáš Vunderle vystřídal v Ostravě svou pražcovou baskytaru KaK pětku a kontrabas, který představuje jako nástroj " ... o kterém nikdo neví, jak je starý, odkud je, co je zač. Stál pár stovek a mám na něm snímač vlastní výroby z plíšku do digitálek a drátu v celkové hodnotě asi třicet pět korun."
Houslista Staňa Bartošík natáčel své housle mikrofonem, na rozdíl od koncertů, kde využívá: "snímač od pana Cejpka za čtyři sta, teď už možná pět set korun, bez jakýchkoli krabiček, jenom s vysílačkou."
Pokud se týká akustických kytar Zdeňka Hrachového, na nové desce zní především jeho pro studio určený Sagitarius. "Je to práce zlatých českých ručiček," upřesňuje Zdeněk Hrachový. "Vyrobil ji kytarář Jirka Navrátil, od kterého už teď mám tři kytary. Na tu první nahrávám všechny studiové věci, druhá je koncertní, obě mají linku, a třetí je na vážnou muziku s nylonovými strunami. Musím se přiznat k tomu, že z těch kytarek jsem tak nadšený, že jsem si značku Sagitarius nechal vytetovat na rameno." Nejčerstvější posila Fleretu, kytarista a příležitostný hráč na řadu dalších nástrojů Vítek Rokyta zvaný Orf, shrnuje svůj ostravský arzenál slovy: "Já jsem všechno dělal na svého Telecastera Standarda, pak tam byly spousty španělek, které jsem nahrával hlavně na kytary od Hracha. Ještě jsem si přivezl svůj speciální nástroj "kejtřičku Orfu", tu tak všelijak ladím a má hrozně zajímavý zvuk. Jinak jsem většinou hrál přes padesátku Peavey Classic, tvrdší věci přes starého Marshalla a sem tam něco úplně na sucho." Nová deska Fleretu, na níž, po předchozí albové odmlce, opět zní i hlas zpěvačky Jarmily Šulákové, stylově ještě pestřejší a členitější, s širším záběrem, který tu tentokrát sahá od Valašska až po Balkán, získala svou hrubou podobu v polovině dubna v Ostravě. Odtud se nahrávka odstěhovala do zlínského studia V pod prsty Petra Vavříka. Zdeněk Hrachový objasňuje: "Původně jsme si mysleli, že to bude trochu folklornější deska, pro takovou je nahrávání v rozhlase v Ostravě naprosto ideální. Vzniklo tu neuvěřitelné množství folklorních nahrávek a Luboš je na ně skutečný odborník. Petr Vavřík by měl zase celému albu dodat moderní zvuk. Krom toho je skvělý muzikant, se kterým jsme toho také už hodně dělali a vždycky nám výborně poradil a pomohl. Míchání jsme proto nechali úplně na něm."
Zbývá tedy jenom dodat, že s definitivní platností bude mít Fleret "zapřaženo" v prvních prázdninových dnech, kdy se jeho nová deska rozjede za prvními posluchači.
Na CD Muzikusu vám exkluzivně a jako první přinášíme ochutnávku zbrusu nové skladby skupiny Fleret, společně s technickou dokumentací a audio ukázkami, které nám poskytl Petr Vavřík ze Studia-V Zlín (www.studiov.wz.cz). Horkou novinku Vizovické pečivo z chystané albové novinky Zapřahejte žebřiňák naleznete na CD s rozmixovanými jednotlivými stopami, pro přiblížení procesu vzniku nahrávky.
Seznam stop na CD
5mix
6mix bez zpěvu
7basa
8bicí
9bass drum
10snare drum
11hi-hat
12overheady
13španělka
14kytary
15zpěv
16vokály
17foukačka