Irská lahůdka očima zvukaře - The Frames - backstage

Irská lahůdka očima zvukaře - The Frames - backstage
Irská lahůdka očima zvukaře - The Frames - backstage

Divadlo Archa započalo měsíc únor (4. 2.) významnou hudební událostí. Lačným uším a očím "hudbychtivého" diváctva přineslo bezpochyby lahůdku, kterou bylo vystoupení legendární irské kapely The Frames.

Z mírně prostorem a technikou omezeného pohledu monitorového zvukaře se vám pokusím přiblížit pódiovou techniku, efektovou výbavu a nástroje jednotlivých umělců, v míře co nejpřesnější a nejdetailnější.

Celý nedělní koncert začal už během dopoledne, podívejme se, jak se vše odehrávalo.

 

10:30

Nástup zvuk, světla, stavba PA sytému a FOH: 6 x Meyer Sound CQ-2, 6 x 650-P, 4 x Meyer Sound MSL2A pro výkryt balkónu, režie - Midas Heritage 1000/48, outboard BSS Omnidrive, Lexicon, Klark Teknik, Drawmer, dbx, Yamaha, TC Electronic, Symetrix, Summit Audio...

11:30

Příjezd monitoringu - Midas Sienna 48/16, 10 x LAcoustics 115FM bi/amp, 8 x Lab Gruppen fp6400, 2 x XTA DP448, 5 x Klark Teknik DN360, Furman PL-Pro...

 

14:00

Vše bylo podle rideru připraveno na příjezd techniky kapely, která nás poctila svojí (očekávanou) přítomností podle plánu o třicet minut později, jak se na správné "tour stage crew" sluší a patří. Po rozbalení nástrojovky The Frames nás čekalo nejedno, většinou příjemné překvapení. Fakt, že technik kapely Simon a zvukař Liam přivezli kromě komplet nástrojovky i kompletní sestavu mikrofonů, stojanů a množství kabelů, nám výrazně zjednodušil následnou stavbu a přípravu koncertu. Vtipnou záležitostí bylo použití pěti bezdrátových odposlechových systémů - in ear (Sennheiser IEM300 G2, třípásmová sluchátka Ultimate Ears) - v kombinaci s osmi aktivně dělenými monitory LAcoustics 115FM ve čtyřech odposlechových cestách. Bubeník si vystačil jen s bezdrátovým monitoringem a hrál bez pódiového odposlechu.

Aby to nebylo celé tak jednoduché, tak mimo kompletního ozvučení přivezli technici kapely ještě notebook Apple s Pro Tools (002 Rack) a celé vystoupení Rob Bochnik, bývalý studiový zvukař, nahrával do stop, prý pro oficiální "bootleg" (ilegální, pašovaný, nezakonný...) pro fanoušky. Pro nahrávání bicích, basy, kytar a houslí byly použity kondenzátorové mikrofony Audiotechnica AT4033A, pro kopák Shure SM57 a na vokály a akustickou kytaru použili volné sběrnice aux monitorového pultu.

Podstatnou položku produkce popisované performující partičky představuje překvapivě precizně provedený, předlouho poctivě procvičovaný pódiový povyk. V našem případě zpívají všichni členové The Frames mimo bubeníka, který si tento fakt během koncertu kompenzuje početnou škálou obličejů, šklebů a ksichtíků.

Technici kapely přivezli zpěvové kondenzátorové Neumanny KMS 104, pro Glena pak KMS 105, ke kterým měli jisté výhrady z hlediska spolehlivosti mechanického provedení, nikoli však zvuku.

Díky použité kombinaci osobního bezdrátového monitoringu a dostatečně dimenzovaných kvalitních monitorů na pódiu nebyl zbytečný hluk, "koule, huhel ani telefón", problém nakonec nebyl ani s muzikanty, zvukaři i diváky tolik oblíbenou zpětnou vazbou. V bezdrátových monitorech měli muzikanti většinou jen vokály, bubeník pak lehce basu a akustickou kytaru a ještě míň obou elektrických kytar. V monitorech na pódiu bylo něco zpěvu, především Glenova, lehce basový buben a u basy i snare, všechno bez komprese a dalších efektů. Pokud jsem od monitorového mixu měl možnost poslouchat FOH, zvukař Liam používal efekty velmi střídmě, krátký reverb z Lexiconu PCM-90 a občas, v přesně definovanou dobu, dlouhý plate na snare, třeba jen dvakrát během skladby.

 

Předskokani

Nesmíme však zapomenout na předskokany, milé a příjemné slovenské duo Longital. Nevím jak vám, milí čtenáři, ale ženská na basu hrající, ještě navíc jménem Shina, mi přijde fakt sexy :-)

Jejich setup byl opravdu snadnoduchý: rytmika z jablečného laptopu Macintosh Powerbook G-4, software Ableton Live a zvukovka Presonus Firebox přes dva DI boxy BSS AR133.

Dano hraje na oranžovou elektrickou lubovku Aria FA 80 přes kvákadlo Jim Dunlop Cry Baby, Line 6 Echopark a pre-amp Mesa/Boogie V-Twin do pasivního DI boxu a rovnou do pultu. Při hře používá nejen ruce a trsátko, ale často bere do pravé ruky kontrabasový smyčec s francouzskou žabkou a dvoubarevným potahem, polovina vlasce jest bílá a polovina černá. To vše nikoli kvůli propagaci rasové snášenlivosti, nýbrž kvůli rozdílné adhezi obou materiálů vlasce. Dano smyčec drží německým způsobem, podobně jako při hře na violu da gamba. Zmiňovaný smyčec mu daroval jistý německý opravář kontrabasů Joachym Funck, který kvůli tomu vážil cestu pět set kilometrů až do centra německé metropole, Berlína. A pak že obětaví lidé vymírají...

Irská lahůdka očima zvukaře - The Frames - backstage
Irská lahůdka očima zvukaře - The Frames - backstage

Zmiňovanou Shinu zdobí, nebo spíš naopak, Shina zdobí bezpražcovou čtyřstrunnou baskytaru Yamaha, jejíž ušlechtilý signál je "upravován" lampovým předzesilovačem/DI boxem Behringer Ultramic 100 a opět hurá do mixpultu. Oba členové dua Longital zpívají do vlastních mikrofonů Shure Beta 58A.

 

Od pultu se loučí...

Tolik z mého pohledu z pravé strany pódia zpoza monitorového mixpultu. Těm z vás, kteří se na koncert z jakéhokoli důvodu nedostali, chci vyjádřit politování tichou vzpomínkou, protože z mého pohledu, a především poslechu, jste přišli o vynikající hudební zážitek. To mi jistě potvrdí každý z jedenácti set diváků, kteří ten večer v Arše byli.?

 

Housle: Colm Mac Conlomaire

Poslední strunný umělec The Frames je houslista Colm Mac Conlomaire, hrající na stejný, stejně snímaný, aparát jako Glen. Nástrojem jsou Colmovi pětistrunné housle s podkobylkovým snímačem Fishman a elektretovým mikrofonem poblíž kobylky, které si ovšem během koncertu moc nezahrají, neboť většinu času na pódiu Colm používá elektrické housle se vskutku moderními tvary a velkým množstvím odstínů červených barev oplývající.

Colmův pedalboard začíná kvákadlem Jim Dunlop CryBaby GCB-9, následuje DigiTech Whammy, FullTone FullDrive 2, Marshall Vibratrem, EBS DynaVerb, Boss DD-5, grafický ekvalizér Boss GE-7, ladička Boss TU-2 a dva za sebou řazené Line 6 Delay Modellery DL4, ovládané zvlášť expression pedály. Signálová cesta končí volume pedálem Ernie Ball VP JR a pak hurá do lampového předzesilovače, výrobcem Richfarm Studios vtipně pojmenovaného Gass Cooker. A z něj do již zmíněného komba výroby Roba Bochnika.

 

Kytara: Rob Bochnik

Fender Stratocaster, singly Hum Free a Les Paul Standard, u krku APC humbucker, u kobylky Gibson '57 Classic.

Aparát je stavěný samotným Robem ze součástek od německé firmy Tubeampdoctor.com, dvě výkonové pentody EL84, reproduktor 1 x 12 " Celestion G12, pod ním ještě reprobox Music Man 212 RH (2 x 12 "), ozvučený dynamickým mikrofonem Beyerdynamic M201.

Robův pedalboard ve směru signálu obsahuje:

Ernie Ball Volume Pedal, kvákadlo DigiTech Whammy, Ibanez Tube Screamer TS-9, FullTone FullDrive 2, FullTone Supa - Trem, EH Big Muff, DLS Echo Tap, Line 6 Delay Modeller DL4, ladička Korg DT-10.

 

Kytara: Glen Hansard

Fender Telecaster Thinline E 768937 a Fender Stratocaster, pololubovka Jolana v popelnici ve dvou kusech nalezená, opravená a Glenovi před třemi lety v Čechách darovaná, a na kterou Glen nedá dopustit, osazená dvěma originálními snímači zašlé, původně bílé barvy s posuvnými pólovými nástavci, elektroakustická šestistrunná Takamine NP-15 s neobvykle velkým počtem ozvučných otvorů od tvrdého trsátka.

Pro Takaminu používá Glen Fulltone Fulldrive, Boss TU-2 a aktivní DI box BSS AR133. Na elektrické kytary hraje rovněž na aparát postavený Robem Bochnikem. Glenův je silnější (čtyři výkonové pentody 6L6 a reproduktory 2 x 12 " Jensen). Snímání aparátu rovněž Sennheiser E906 na střed reproduktrou. Glenův pedalboard sestává z EH Big Muffa v totálně polepeném, nepoznatelném stavu s neoriginálním knoflíky potenciometrů:-), SansAmp Tech 21 NYC, digitální reverb Boss RV-3, dvakrát za sebou grafický ekvalizér Boss GE-7, každý z nich téměř "na rovno", jen zesílený o 1 dB. Dále DynaVerb EBS, ladička Boss TU-2 a Line 6 Delay Modeller DL4, asi povinná výbava všech strunných muzikantů kapely.

 

Bicí: Johny Boyle

Pearl Master kick 22 ", 14 x 6,5 " snare (vrchní písková blána Emperror), 12 " rack tom, 2 x 16 " floor tom (vlevo od hi-hat a "na svém místě" vpravo), tři činely Zildjian - crash, ride a...

Ozvučení bicích bylo prosté:

basový buben Shure Beta91 + Audix D6,

snare - vršek Beyerdynamic M201, spodek Beyerdynamic M88

tom + oba floor tomy Sennheiser 904

underheady (pod činely, nikoli shora :-)) Beyerdynamic M160

 

Baskytara: Joe Doyle

Fender Jazz Bass, Ampeg Portaflex B18N - nádherný lampový muzejní kousek, z nějž Joe používá pouze předzesilovač, kterým krmí Ampeg SVT400T a box SVT 410H (horna maximálně utlumená). Jeho pedalboard obsahuje (ve směru signálové cesty od Jazz Basse do Portaflexu:

Electro-Harmonics Octave Multiplexor, Fulltone Bass Drive, RAT, Boss DD-6, ladičku Boss TU-2 a aktivní DI box, vše napájené centrálním napáječem Power Brick. K ozvučení basy byl použit výstup z DI Boxu v pedalboardu a mikrofon Beyerdynamic M88.

Psáno pro časopis Muzikus