Hosa Technology - Rozhovor nejen o kabelech
Každého zajímají zesilovače a mikrofony a nástroje a... Jenže ono by nic z toho nefungovalo, kdybychom neměli to správné propojení. Americká společnost Hosa je na trhu od roku 1984. Za tu dobu už propojila pěknou řádku muziky.
Rozhovor jsme vedli s panem Hoytem Binderem, šéfem prodeje společnosti Hosa. Tato u nás nepříliš známá značka se věnuje zejména kabelům a souvisejícímu příslušenství. Pojďme se podívat na tuto americkou, v Kalifornii sídlící společnost, kterou v minulém století založil jeden chudý japonský mladík...
Představte, prosím, krátce vaši společnost našim čtenářům.
Věnujeme se propojování zvuku, a to jak pro hudebníky, tak pro hudební průmysl. Ale rozšiřujeme se s tím, jak tato průmyslová odvětví rostou. Ty se postupně blíží k osvětlení, videu i zpracování dat. K tradičním produktům jako kabely či adaptéry nabízíme velké množství příslušenství. Zde mám na mysli například mikrofonní stojany, organizátory kabelů či testery kabelů.
V jakém segmentu trhu se pohybujete, na jaký druh zákazníků cílíte?
My v Hosa máme velkou výhodu v tom, že umíme nabízet produkty od těch nejlevnějších až po ty nejdražší kategorie. Standardní portfolio Hosa zahrnuje adaptéry, kabely, zkrátka vše pro propojení. Jejich účel je zastat spousty práce, a přitom vydržet co nejdéle. Těm, kteří si mohou dovolit o něco dražší výrobky, nabízíme produkty v rámci řady Hosa Pro, které lépe přenášejí signál. Dalším stupněm je řada Hosa Edge. Zde jsou kabely standardně osazeny konektory Neutrik a využívají naše nejlepší měděné vodiče. A konečně, pokud cena nehraje žádnou roli, máme řadu Zaolla Silverline, což jsou custom-made kabely. Jsou postavené na vodičích se stříbrným jádrem pro nejlepší přenos signálu a jsou doplněny japonskými konektory Oyaide, které splňují ty nejvyšší standardy, co se týče jak odolnosti, tak i vzhledu.
Řekněte nám, prosím, něco o svých začátcích.
Hosa byla založena panem Sho Sato v roce 1984. Jak on sám říká, ani ve svých nejdivočejších snech by nepomyslel, že se mu podaří v USA založit společnost, která bude schopná tak dlouho existovat. Vždyť nyní budeme slavit 36 let. Pan Sho Sato se narodil v Japonsku během druhé světové války. Podobně jako většina japonských rodin v té době, žili ve velké chudobě. Jako malý toužil být úspěšný. Začal se učit anglicky, jeho snem bylo se přestěhovat do Spojených států amerických. Aby se mu tento sen splnil a dokázal ho změnitv realitu, začal tam hledat práci. Nakonec se mu podařilo pracovat pro U.S. Navy Exchange, kde získal místo za pultem v oddělení hi-fi techniky. Neměl ani páru o tom, jak opravit páskový rekordér, ale měl obrovskou touhu uspět. Zapsal si noční kurzy elektroniky a jeho úsilí naučit se anglicky a znalosti elektroniky mu nakonec pomohly, aby získal pozornost společnosti TEAC Service Manager. Ti mu nabídli pozici technika.
Přestěhoval se do Spojených států v roce 1967 a byl jedním z pěti zaměstnanců společnosti TEAC. Spolupodílel se na zakládání pobočky této značky v Santa Monice. To pro něj znamenalo obrovskou příležitost; vždyť v té době byl ve společnosti teprve šest měsíců. Podařilo se mu uspět, zejména kvůli úsilí tvrdě pracovat a taky díky pořádné dávce štěstí. Jeho kariéra u společnosti trvala sedmnáct let.
V nabídce produktů najdeme i takovou zajímavou věcičku, který je určen pro čištění a dezinfekci mikrofonů (!). Jmenuje se Goby Labs Microphone Sanitizer a kromě užití na mikrofony jej lze aplikovat na nástroje, ale i na ruce. Jako oblast využití jsou zmíněna živá vystoupení, ale třeba též karaoke. Našel jsem též produkt Goby Labs Headphone Cleaner. Asi snadno uhádnete, k čemu je určen...
To už uvažoval o založení vlastní společnosti...
Ano, odešel v roce 1984, aby založil firmu Hosa. První katalog se vešel na jedinou stránku. Její sortiment sestával ze stereo RCA kabelů, patchbayů (přepojovače) a propojovacích snake kabelů. Každý rok se snažil přidávat více položek. Rozšiřoval zejména portfolio stereo kabelů a snake kabelů, přidával insert kabely, rozbočovací kabely, Y kabely a také adaptéry. Současně s tím se snažil poskytovat co největší technickou podporu svým zákazníkům.
Zajímavé je, že dodnes stále patří některé z těchto originálních položek, jako například dvoumetrové RCA kabely anebo čtvrtpalcové kabely (CPR-202), mezi ty nejlépe prodávané. A to máme k dnešnímu dni více než tisíc položek v katalogu.
Jak byste tuto historii shrnul?
Máme za sebou dlouhou cestu. Od skromných začátků, kdy Hosa startovala s rozpočtem šest tisíc dolarů, měla jednoho zaměstnance (pan Sato) a hrstku produktů. V té době bylo nutné si půjčovat stůl i telefon. Hosa byla postavena na potěšení z práce a odhodlání, na vztazích a také na službách. V roce 2020 je společností s mnoha milionovou cenou, nabízející tisíce produktů a s celosvětovým prodejem. Hosa je stále rodinnou firmou, nyní už v druhé generaci. Dcera majitele Mayumi Allison převzala byznys.
Jak reagujete na potřeby trhu?
Jelikož se zabýváme výrobou příslušenství, je velké množství našeho sortimentu dáno růstem trhu, a zejména změn na trhu. Propojovací a mnohožilové snake kabely (páráky, pozn. red.) se staly synonymem naší společnosti. V 80. a počátkem 90. let bylo téměř nemožné vejít do studia a nenalézt tam něco od naší společnosti. Dnes mají studia kompaktní řešení a používají o poznání méně kabelů, ale i přes tento vývoj v nich můžete stále nalézt naše výrobky všech druhů a velikostí.
Snažíme se přizpůsobovat tomu, jak přicházejí nové technologie. Jeden z příkladů je náš vývoj Bluetooth audio. Zákazníci milují užitečné věci, ale zároveň citlivě reagují na věci, které používají performeři v jejich telefonech, tabletech, na zkouškách, živých vystoupení anebo nahrávací sessions. To je důvod, proč jsme vyvinuli sérii zařízení IBD, tedy příslušenství pro Bluetooth. Původní jednotka byla určena pro bezdrátový příjem audia z telefonu nebo tabletu do mixážní konzole. Druhá generace této řady, označená jako IBT-402, už funguje nejen jako přijímač, ale také jako vysílač, aby bylo možné bezdrátový přenos využít i pro starší zařízení.
Příliš se neví, že stříbrné kabely sice mají o 7 % lepší vodivost než měděné, ale zároveň se rozdílně impedančně projevují (impedance je závislost odporu vodiče na frekvenci). Většina lidí, pokud vyzkouší stříbrný kabel, slyší, že stříbro zní hudebně jasněji. Proč se nedělají kabely jen ze stříbra? Stříbro je podstatně vzácnější, a tedy i dražší. Ale také více oxiduje. Kabely řady Zaolla mají jádra kabelů ze stříbra, obalené tenkou vrstvou mědi. Měď zajistí potřebnou odolnost proti oxidaci. A navíc dodá zvuku „teplo“, které by jinak přenosem v čistě stříbrném vodiči ztratil.
Jak vypadá váš vývoj?
Náš vývoj a výzkum začíná u našich lidí, u toho, co je baví, co by rádi využívali. Velké množství našich zaměstnanců jsou hudebníci, jiní mají silný vztah hudbě nebo k procesu samotné výroby hudby. Vlastně i já jsem na tom stejně. Za dobu patnácti let, co jsem ve společnosti, jsem nahrával a produkoval velké množství alb. Jsem perfekcionista, když přijde na kytarový zvuk. A neustále používám kabely Hosa, které jsem si koupil krátce po tom, co jsem zde začal pracovat.
Na jaké produkty jste nejvíc pyšní?
Asi jako každá společnost s dlouhou tradicí, i my jsme pyšni na všechny produkty, které vyrábíme. Jedním z našich nejlépe prodávaných zboží je sluchátkový adaptér GPM-103. Možná je to jednoduchý produkt, ale hudebníci ho milují a nemohu bez něj žít.
K tomu jsme v roce 2013 přišli s řadou Hosa Pro, která náš tradiční sortiment výrobků povyšuje na další stupeň. Za nepříliš vyšší cenu oproti základu si mohou zákazníci koupit kabely s posílenými konektory, s větším průřezem i lepším stíněním. Podobně jako originály v roce 1984, řada Hosa Pro mohla růst, jelikož si ji vybíralo čím dál více zákazníků. Dnes tato řada zahrnuje mikrofonní a nástrojové kabely, propojovací kabely, stereo rozbočky a příslušenství pro sluchátka.
Co plánujete do budoucnosti?
Pro letošní rok se snažíme rozšiřovat zmíněnou řadu Hosa Pro, například o kytarový patch kabel, který je vylepšený o ploché konektory Rean. Dále budeme rozšiřovat sortiment digitálních kabelů o typy USB-C.
Máme i další plány, ale zatím je ještě příliš brzo prozrazovat detaily. Vždycky rádi nasloucháme tomu, co naši zákazníci chtějí.
Děkuji za rozhovor