Dymytry - Velká a Malá Marie aneb pohled do zákulisí
Píše se rok 2003 a na scéně se objevuje nováček metalových pódií, skupina Dymytry. Dnes je již dostatečně známo vše o jejich vzniku, i jejich maskách, o stylu psy-core... My se ale podíváme do zákulisí, a nemyslím tím šatnu, kam by asi zamířila většina fanynek i fanoušků. Podíváme se do zákulisí na pódiu, které je dnes neodmyslitelně spjato s jejich efekty a barvitými koncerty.
Aby si Dymytry mohli vyzkoušet svoji techniku před koncertem, už jim k tomu dnes nestačí zkušebna, ale musejí si pronajmout podstatně větší prostor. A tak jsme se jedné prosincové neděle setkali s Gorgym ve velkém sále, ano čtete dobře, velkém sále kulturního domu. Proč zrovna s Gorgym? Protože stojí za všemi těmi efekty, světly, ohni... Chodili jsme spolu po sále a povídali si nejen o tom, jak je to celé „zadrátované“, ale také o tom, jak to všechno vůbec začalo.
Od MIDI k DMX512
V roce 2009 zrovna došlo v kapele i k zásadním personálním změnám, měli pouze hardwarový Fostex, ze kterého pouštěli jen intra. Kapela hrající v maskách začala brzy přemýšlet, jako rozšířit pódiovou show. Když v roce 2010 koupili světelné pásky LED bar, které mimochodem stály asi patnáct set, tak se snažili vyřešit, jak je ovládat. Co takhle zapojit je třeba přes footswitche... To by asi byl trochu hardcore. :-) Nakonec s pomocí Vládi Görgela, táty Gorgyho, našli firmu, která se zabývala výrobou převodníků z MIDI na DMX. To by pak šla světla ovládat pomocí vysíláním MIDI not. A tak nad tím začali bádat a zkoušet, jak by to mohlo fungovat.
Bylo potřeba to napasovat na muziku, aby seděla s klikem. Před tím hrávali bez kliku a nahrávky používali opravdu jen jako intra. Museli tedy předělat celý repertoár. A s Fostexem to zrovna dvakrát nešlo, protože měl při práci s MIDI omezené možnosti. Navíc se celý program musel fyzicky nahrávat jedna ku jedné, takže u hodinového programu musel člověk sedět hodinu. Když se někde stala chyba, tak se celý proces musel opakovat. Logickým krokem byl tedy přechod na počítač se zvukovkou. Nejdříve řídicím programem byly Pro Tools, ale v současné době je to Logic Pro X na Macbooku a říkají mu Velká Marie. A co bylo dál? Postupně se přidávalo a nabalovaly se další a další věci. Převodník od české firmy přestával stíhat. Tak museli koupit Enttec Dmxis, který už zvládal plných 512 kanálů (počet ovládacích kanálů protokolu DMX512 pro ovládání světel, pozn. red.).
Měli jste pár světel, jeden klik, jeden počítač. A jak jste klik rozváděli? Do sluchátek, nebo odposlechů?
Tehdy měl sluchátka jenom bubeník. Teď už máme všichni in-eary. Máme dva různé metronomy. Jeden klik pro Mildora a ten druhý je pro nás. Díky tomu může třeba samotná kytara začít rovnou do ticha bez odklepaní.
Celý program máme tedy nahraný a nemůžeme dělat žádné velké změny v playlistu, což je další důvod, proč tady takhle zkoušíme. Řešíme playlist..., zkrátka všechno dopředu. Na koncertě už s tím nemůžeme hejbat. Na každé turné děláme jeden playlist. Díky tomu, že hrajeme podle kliku, máme nastavené i přepínání zvuků v aparátech.
Tour po sále začíná
Procházku po sále začínáme u Mildora. Ten má klasický Macbook a na něm běží druhý Logic Pro X. Říkají mu Malá Marie. V první stopě je nahraný timecode LTC a posílá se po zvuku. Ve druhé stopě pak MIDI timecode MTC. Tyhle dva kódy mají na starosti, že všechny stroje a přístroje běží synchronně. V dalších stopách jsou metronomy, jeden pro Mildora a druhý pro ostatní muzikanty. Potom tu jsou stopy se samply a základy. Dále stopy pro světla. Krabička Dmxis se chová jako plug-in a v okně na monitoru jsou přímo vidět MIDI eventy, podle kterých se to hýbe. MIDI nota reprezentuje jeden z 512 kanálů, a tím je dané, které světlo je ovládáno, a velocity té noty řídí intenzitu světla. Celé je to propojené s osvětlovačským pultem, takže osvětlovač může světla ovládat i přímo. Další dvě stopy slouží k přepínání zvuků kytar. Aparáty se pak ovládají MIDI eventem Program Change.
Dostali jsme se teď ke kytarám. Kolik zvuků na koncertě používáte?
Jsou písničky, které mají jeden zvuk, a jsou pecky, které mají pět i šest zvuků. Za celý koncert použijeme tak čtyřicet zvuků. Díky tomu, že hrajeme s klikem, můžeme si hrát s delayem či chorusem a nasadit si je pěkně do rytmu.
Dymo a Gorgy mají v podstatě stejné aparáty. Dlouhou dobu byli firemními hráči Peavey, měli 6505+ a 6534+, nyní zkoušejí stařičkou legendu MESA/Boogie TriAxis. Když se podíváme na rack, jsou zde TC Electronic G System, pre-amp MESA/Boogie TriAxis, speaker simulátor Two Notes Torpedo Live, bezdrát Shure QLX-D a ladička Korg Pitchblack Pro Racktuner. Torpedo Live funguje i jako load box. Posílají do něj klasický konec MESA/Boogie 20/20 Stereo, nepoužívají bedny a hrají přímo do pultu. A i když hlavní přepínání zvuků obstarává Velká Marie přes TC Electronic G System, mají ještě vlastní nožní přepínač, který je přes krabičku smíchán s hlavním MIDI signálem, a tak mohou zvuky měnit i sami.
Hned se nabízí další otázka. Jak se dá zvyknout na hraní bez beden?
Musíš mít zkrátka dobrá sluchátka. A pak se na to zvyknout dá. I když na to léto si venku radši vezmu bednu - pro ten pocit zpětné vazby bedny s kytarou. Uvnitř v sále sluchátka stačí. Je to jasné. V sále se ten zvuk vrací, kdežto venku na fesťácích uteče pryč.
A u kytar ještě chvíli zůstaneme. Dymytry uzavřeli smlouvu s ESP, takže některé nástroje jsou ESP nebo LTD. A tak jsou v Gorgyho kejsu hezky vyrovnané ESP E-II, V-II vylepšené o snímače EMG 57 a LTD MK-600 signature Mille Petrozza. Ale najde se i místo pro klasiku v podobě Gibson Flying V. Dymo má na druhé straně pódia to samé, pouze v černém, a k tomu ESP LTD Les Paula.
Pokračujeme přes odposlechy k ohňům
Pro míchání a distribuci odposlechu slouží zvukovka Motu 828ES. Rovněž Behrigner X-Touch a rackový mixpult Behringer X32 Core pro mix odposlechů postačují. In-eary jsou firmy od Sennheiser, bezdrátový zpěvový mikrofon je Beyerdynamic TG-1000... Vše je propojeno ethernetem a řízené softwarem, který obstarává management frekvencí a dalších věcí. Na druhém racku další Macbook, který poslouchá MIDI timecode od Mildora a posílá videosignál do zobrazovacích jednotek LED. Obraz jde přes zobrazovací jednotku NovaStar MCTRL300, která umí video signál přesně poskládat a rozvést podle fyzického umístění zobrazovacích panelů. Jakmile to Mildor pustí, tak se obraz automaticky rozjede.
Pro koncert Monster II si k vlastním čtyřem půjčili dalších šest plamenometů Flame Jett od firmy Safex. Ty se rovněž ovládají protokolem DMX a mají několik bezpečnostních opatření. Po aktivaci signálem DMX nejprve dvacet vteřin blikají ochranné LED diody a teprve potom začnou chrlit oheň a umějí se v případě převrhnutí automaticky vypnout.
Čtyři světelné věže s výsuvnými rameny, které tvoří stěžejní základ stage, navrhl známý český stage designér Martin Hruška, který má za sebou mnoho obřích projektů. Zadání bylo následující: Využít většinu světel, co už kapela vlastní, umožnit co nejrychlejší stavbu i na festivalech, zapojit grafické téma kapely a masek. A tak Martin Hruška přišel s konceptem vozíků, které obsahují velké množství světel, stěnu s LED diodami, vyjíždějící rameno s moving heady. Celý vozík se dá velice rychle složit a odvézt pryč. Jsou natřeny speciální barvou, takže modře světélkují, když se nasvítí. A ramena, jak jinak, se ovládají opět pomocí DMX a servomotorů propojených s písty, které zvedají ramena.
Za jak dlouho dokážete vše postavit a zprovoznit?
Umíme to postavit během tak okolo čtyřiceti minut, s tím, že většinu si předpřipravíme dopředu a běžnou dvacetiminutovou festivalovou přestavbu v pohodě stíháme. Dohromady s celou kapelou jezdí kromě zvukaře a osvětlovače ještě dva až tři technici. Jezdíme tak osmdesát koncertů za rok a při takovém množství už všichni technici mají svoji práci naučenou a zautomatizovanou. Náš technik Pavel hezky vyřešil zapojení vozíků. Je tam jeden elektrický přívod, jeden přívod signálu pro LED diody a jeden přívod signálu DMX. Přijedeš, roztáhneš dekoraci, která je udělaná jako dveře. Vyndáš přední kryt, zacvakneš brzdy, připojíš dva kabely, a jedeš. Nejdéle trvají takové ty klasické věci jako bicí a drátování. Ale díky tomu, že máme in-eary a vysílačky, tak můžeme nechávat aparáty na kraji stage nebo, pokud je vhodné místo, i mimo pódium. Můžou se tedy postavit s předstihem. K aparátům stejně moc nechodíme, protože druhou ladičku máme i vepředu v pedalboardu, takže mohou být někde za rohem. :-)
Jak máte udělané zálohování, když by „spadly“ počítače?
Máme v záloze ještě jeden počítač, na kterém je nahraná identická kopie projektu i s Logicem Pro X. Leží bokem vypnutý a musel by se nastartovat. Naštěstí se nikdy nestalo, že by počítač kleknul, a díky tomu se neodehrál koncert. Dříve jsme měli problém se staršími Macy, které měly otočný hard disky. U Mildora na prakťáku se to dost otřásá, hlavička hard disku přeskočila natotata, a buď se to celé stoplo nebo o kousek přeskočilo a rozhodilo celou kapelu z rytmu. Najednou chyběly doby, klik klikal mimo... Disky SSD byly vysvobozením. Od té doby je to super. To musím to zaklepat.
A na závěr...
... mne tedy opravdu zajímá, jak to celé dokážeš udělat. Máš technické vzdělání? Jsi elektrotechnik?
Dneska je svět Googlu. Všechno, co potřebuješ, si vygooglíš, a hlavně mě to strašně baví.
Takže opravdu nemáš elektrotechnické vzdělání?
Mám strojní průmyslovku, ale můj táta je zvukař, a díky tomu jsem přičichnul k téhle branži. První světla jsme dělali spolu. Říkal mi, pojďme něco udělat. Koupili jsme trussy a první světla, MIDI krabičku... Když mně něco baví, tak do toho zabřednu a nevnímám nic okolo, dokud to nevyřeším, jak by to šlo celé udělat.
Takže s tím asi strávíš mraky času...
Tak teď už to jde rychle, když už to člověk zná. Je to trochu rutina. Spousta věcí je hotových, takže se dělají třeba jen drobné úpravy ve stopách nebo nahrávkách. Základ zůstává v podstatě stejný. Výjimkou je právě megakoncert Monstrum, kde je většina věcí pro nás nová a podstatně větší. Převážnou část video projekcí vyráběl kapelník Dymo. A nejnáročnější to má pro tentokrát náš osvětlovač Radek Lamač, protože na koncertu Monstrum visí skoro přes sto pohyblivých světel. :-)
Megakoncert Monstrum II v prosinci uzavřel sezónu roku 2018 opravdu monstrózním nasazením techniky, kde za návrhem opět stál Martin Hruška. Vlastní technika kapely na to už nestačila, a tak si Dymytry pronajali velký mixpult, světelný pult, stage boxy, další světelné panely..., což naznačuje, že se určitě máme v následujících letech na co těšit, když zvážíme počátky s jedněmi světly a jedním MIDI převodníkem. Rozhodně musíme kapele popřát, aby se jí dařilo udržet takové tempo a nasazení. Zrovna nyní vyráží na turné po vlastech českých, tak jsem zvědav, s čím nás zase překvapí.