Bedny podle Kakaxy - Jak poslouchat ve studiu
Nikdo není perfektní. A nikdo neví všechno. To je přirozené. Ale ten, kdo se bojí set zeptat, nedozví se nikdy nic. Protože vím, že toho vím pramálo o poslechu, zašel jsem do studia 3bees za Kakaxou, zvukařem, odborníkem a lektorem Deccartu, aby mi trošku udělal jasno. V černošické vilce jsme se s Kakaxou po sklenici domácí mátové limonády (děkuju) pustili do debat. Některé z nich jsme natočili na video, které můžete vidět na facebookové stránce Muzikus Gear, ale některé zásadní odpovědi jsme vám vytáhli pro tento článek.
Možná se vám už stalo, že jste byli při míchání spokojeni, a když jste si svůj mix poslechli jinde, přišel vám k ničemu. Možná jste porušili některou z následujících zásad...
Jaké parametry mají mít poslechové monitory pro mastering?
Pro mě je důležité především to, aby se mi bedna líbila a aby mi seděla. Traduje se, že studiová bedna má být především rovná, ale já si to nemyslím. Musí se vám líbit a vy se ji musíte „naučit poslouchat“ pomocí referenčních nahrávek, o kterých víte, jak znějí na různých systémech. S těmi potom srovnáváte i svou práci.
Jak silná má být bedna a jak nastavit její hlasitost?
Síla bedny je individuální a odvíjí se od velikosti místnosti a její akustické úpravy. Pro větší nebo hodně vytlumenou místnost použijete silnější a větší bednu, analogicky pro bližší poslech zase menší. Samozřejmě, čím větší výkonnová rezerva zesilovačů, tím lépe.
Jak mají být bedny ve studiu postavené?
Předně záleží na tom, v jaké poloze pracujete. Já mám třeba stůl postavený tak, abych u něj mohl stát. Bedny mají být postavené tak, aby vaše uši byly ve výšce mezery mezi reproduktorem a tweeterem.
Monitory a vaše hlava mají tvořit vrcholy rovnostranného trojúhelníku. Mají být tedy od sebe vzdáleny tak, jako jste vy od každého z nich. Jedině tak dosáhnete správného stereo efektu. Pak je ovšem možné, abyste si mírným porušením těchto pravidel doladili zvuk monitorů ke své spokojenosti. Musíte zkoušet, poslouchat, přesouvat a znovu zkoušet...
Jak mají být bedny zapojené, aby byl zvuk věrný?
Ideální je stav, kdy jsou monitory symetrickým kabelem připojeny přímo k převodníku DA. V případě, že chcete používat víc párů monitorů (například kvůli srovnání), použijte nějaký rozbočovač signálu (monitorovací stanici), který ovšem musí být pasivní, aby neměnil zvuk. Nesmí mít gain.
Jak dlouho se má pracovat?
Je to individuální, ale pauzy se mají dávat často. Záleží taky na typu muziky, se kterou děláte. U hlasitějších věcí pracuji třeba dvacet třicet minut v kuse.
Mícháš a masteruješ na sluchátka?
Vyhýbám se tomu, jak můžu. Takový poslech je moc konkrétní a nepracuje s prostorem. Používám sluchátka jen při hledání chyb a lupanců.
Mícháš očima?
To považuju za jeden z největších nešvarů. (smích) Kdysi byly Pro Tools nastavené tak, že bounce projektu dokázaly udělat jen v reálném čase. V tu chvíli nešlo editovat, nic se nepohybovalo na obrazovce, takže člověk byl nucen pouze poslouchat „ušima“ a soustředil se jen na zvuk. A tak se objevovaly chyby a přicházely nové nápady. Aby mě to nesvádělo k věčnému koukání na metry, čísílka, wavy a měřáky, nainstaloval jsem si na počítač dokonce takový program, kterým vypínám při poslechu obrazovku. Pak se soustředím na hudbu nejlíp.
Nepřemýšlejte, tvořte!
Založení vzdělávacího centra Deccart, inicioval před lety Boris Carloff. Klademe si za cíl pomoct muzikantům, aby jim digitální technologie v práci nepřekážely, ale pomáhaly. Aby je využívali tak automaticky, jako jim létají prsty po hmatníku kytary... Školíme ve skupinách i individuálně, formou přednášek i workshopů - www.deccart.cz