Badstroke Guitars - Čerstvá kytarářská krev
Antihrdina z komiksu Deathstroke byl inspirací, stojící za jménem firmy českého výrobce progresivních kytar. Nástrojů zhotovených většinou z efektních, někdy exotických dřev a nadstandardních hardwarových komponentů. Na samé hranici hlavního města se naskytla příležitost k návštěvě dílenských a skladových prostor a k letmému seznámení s procesem výroby. A také k rozhovoru se zakladatelem a majitelem firmy Ondřejem Bubíkem.
Jak ses, Ondro, dostal k výrobě elektrických kytar?
Mě to vždycky táhlo ke dřevu, mám vystudovanou uměleckou truhlařinu. Ale po škole jsem se tomu něvěnoval. Až když mě oslovila muzika, sám jsem hrál na bicí, a naskytla se tahle příležitost, tak pak se to nějak řemeslně spojilo a já jsem na tu svojí původní truhlařinu navázal.
Proč zrovna kytary, proč ne bubny?
Protože bicí jsou strašně složitý na výrobu. No a tak volba padla na kytaru, ačkoli já sám na kytaru nehraju. Úplně první kytara se vyrobila v roce 2016 pro známýho tady v Čechách. Už od začátku bylo záměrem vyrábět specifický nástroje v původním, unikátním designu. Zaznamenali jsme poptávku po zakázkově vyráběnejch kytarách, a tak jsme nenavazovali na zaběhlý tvary běžně dostupnejch nástrojů.
Znáte se s místními kytaráři a chtěli jste se nějak odlišit?
Jo, myslím, že tady v Čechách se znaj tak nějak všichni. Většinu jich známe, i když tu starší gardu ne třeba osobně. Ale o jejich práci víme. Ti starší vycházeli z tehdejšího nedostatku kvalitních elektrickejch kytar vůbec, a tak začali vyrábět svý verze ověřenejch tvarů Fender, Gibson apod. V současnosti jsou všechny tyhle modely už běžně k dostání, a proto nový kytaráři touhle cestou už nejdou, a rovnou od začátku tvořej svý vlastní modelový řady.
Po prvních vyrobených kusech jste se hned obrátili na zahraniční trh?
Ano, rovnou to šlo ven. Od začátku se vlastně orientujeme na zahraniční trh. Stránky máme v angličtině, věnujeme velkou pozornost prezentaci. Od způsobu vytváření vizualizace vlastních custom modelů už na našich stránkách přes fotografie až po mediální ukázky už hotovejch modelů. Dnešní doba je strašně dobrá v širokejch mediálních sítích a v internetu celkově. Je neporovnatelně dražší propagovat výrobky na veletrzích typu Frankfurt nebo NAMM Show. I když dneska jsme už v situaci, kdy i tam se chystáme. Respektive letos jsme se chystali, ale ze známejch důvodů se to zrušilo.
Jak dlouho firma funguje a v čem jsou kytary Badstroke specifický?
Letos je to od prvního prototypu pět let. Od začátku jsme to brali jako seriózní budování firmy, tedy včetně investice nemalejch prostředků, například do CNC frézy, a ne že se pojede postupně a pomalu. Jinak specifikum custom shopu spočívá právě v unikátním původním tvaru, aby byly rozeznatelný. Teda něčím jsou si podobný, ale v detatilech se pak lišej. My v základu nabízeme zákazníkům dvě cesty. První je plnokrevnej custom, kde zákazník není omezenej v podstatě ničím. Druhá pak semicustom kytary, které jsou při návrhu do jistý míry limitovaný, třeba počtem volitelnejch tvarů těla, ne tak široký nabídky dřeva či hardwaru apod. Ale i přes výhodnější cenu je ta nabídka volby pořád velmi široká a platí samozřejmě pro šesti-, sedmi- i osmistrunný nástroje.
Teď jsme ve skladu, kde jsou k vidění docela efektní dřeva. Usilujete o progresivitu i v použití těchto materiálů?
Nakupujeme dřevo pro hudební nástroje v určitým procentu vysušení. Za ty léta mám už vyzkoušený různý dodavatele, hodně jezdím do Německa, ale objednáváme i z Ameriky, ze Srbska, ze Slovenska, něco bereme i z Čech. Každá země jiný dřevo, nakupujem tam, kde ty dřeva rostou.
Používáte nitrolaky?
Ne, my zatím používáme výhradně polyuretany nebo akryly. Ale na příští rok chystáme další modelovou řadu klasickejch tvarů, postavenou na designech Fender Jaguar, Stratocaster a Telecaster, a tam už počítáme s nitro nástřiky.
Jak třeba řešíte výztuhy krku?
Standardně se používá klasická výztuha s jedním šroubem, my v poslední době upřednostňujeme výztuhu Music Man, jehož utahovací matice je designově skrytá pod posledním odklápěcím pražcovým polem hmatníku.
Pojďme k pražcům. Na první pohled zaujme u vašich kytar poměrně často použitá „vejířovitá“ menzura...
Ano, „multi-scale“ je dnes moderní a lidi to chtěj. Jde o kombinace různejch rozměrů menzury na jednom hmatníku. Klasická menzura je řekněme 25,5” a ideálně se používá k ladění v E. A už se nějak výrazně nepodlaďuje, aby ta struna měla nějakou tenzi. U osmistrunnejch kytar se pro nejníž znějící hluboké struny pak menzura prodlužuje. Vycházíme z doporučenejch, ověřenejch rozměrů, například tady na „osmičky“ používáme 26” až 28”, ale každej si může říct co chce. Tamhle u tý kytary je to 25,5- až 27,5-, teda rozdíl 2”, tamhle u další je třeba ten rozdíl jen 1”. Zkrátka jak se určitýmu člověku na to hraje, na co to přesně potřebuje a tak. Proto taky už ve specifikacích custom shopu si lidi zadaj, na co takovej nástroj chtěj používat, jaký budou mít ladění apod. V tomhle konkrétně není mezi muzikantama až úplně jasno, a tak když přijde požadavek na „osmičku“ s menzurou 26,5” na nejtlustších strunách, tak už z toho je jasný, že je to od základu nesmysl. Ne že by se nedala vyrobit, ale určitě to nebude hrát tak, jako když se udělá 28”.
V případě kobylkovejch a ladicích mechanik používáte běžnou produkci?
Ani ne, u pražců preferujeme nerez namísto běžnýho niklu. Hardware obyčejně taky používáme nadstandardní - Hipshot nebo ABM z Německa, který vyráběj single bridge a ty jsou vhodný právě pro multi-scale kytary. V současný době si začínáme hardware vyrábět i sami.
Snímače Seymour Duncan, DiMarzio nebo EMG?
Ne, ne... to jsou takový sériový, standardní snímače, a já bych je do svejch kytar nedal. Používáme snímače Bare Knuckle z Velký Británie, což jsou ručně vinutý snímače a my s nima máme ty nejlepší zkušenosti. Výhradně pasivní, aktivní snad jen pro baskytary. Jinak aktivní elektroniku ani nenabízíme. Někdy si zákazník dodá svoje vlastní snímače, třeba tady na tý kytaře jsou snímače IronGear. Ladicí mechaniky používáme Hipshot, potenciometry jakostní CTS, kondenzátory tónovejch clon používáme nadstandardní, taky od Bare Knuckle.
Jak se liší cena semicustom od plnokrevný custom kytary?
Záleží na požadavcích, ale dá se říct, že cena semi custom modelu začíná na tisíci, a u custom modelu na dvanácti stech euro bez DPH. Rozhodující je vždycky představa zákazníka. Většina z nich se v problematice výběru komponentů už orientuje a vědí, co za svý peníze chtěj a proč. Vizuální vjem je taky důležitej. A když zákazník na internetu využije náš tzv customizer, navolí si pro sebe ideální kombinace, někdy je potřeba to s ním pak individuálně dořešit. Navíc máme člověka, kterej ty nástroje ve výsledku ohrává a případně dolaďuje některý detaily. Tímhle supervizorem je Rony Janeček z progresivní rockový party John Wolfhooker.
Jak dlouho trvá výroba od odsouhlasení specifikovaný objednávky?
My máme danou lhůtu šest až devět měsíců. Jednou věcí je samotná složitost výroby, tou druhou skutečnost, že pracujeme současně třeba na patnácti dvaceti kytarách najednou. Ty nástroje procházejí přibližně stejnejma etapama procesu výroby, neděláme jeden nástroj od začátku do konce a pak další.
Předpokládám, že klientela je převážně zahraniční, ale najdou se i u nás kytaristi s nástroji Badstroke?
Ono se to nezdá, ale i u nás ti zákazníci jsou. Navíc my jsme od jara letošního roku, s ohledem na poslední události s covidem připravili již fungující a cenově dostupnější semicustom shop. A teď chystáme cenově ještě vstřícnější serii, kdy na výběr bude šesti-, sedmi- nebo osmistrunka ze čtyř základních tvarů a barvy. A to je vlastně všechno. Budeme mít vlastní snímače, vlastní hardware a to nám umožní se dostat s cenou ještě níž, a pořád to bude kytara na kvalitativní úrovni custom shopu.
Bude to nějaká časově omezená akce?
Startujeme ji přes Kickstarter, což je zahraniční crowdfundigová platforma, protože pro její uskutečnění bude nutný přesun do větších prostor. Přeci jen se bavíme o zásadně větším objemu práce. Jinak bude začínat už teď, od listopadu, kdy o ní taky dáváme vědět, aby od ledna mohla plnohodnotně fungovat. Chtěli bychom se dostat na cenu kolem osmi set padesáti, v první etapě dokonce sedmi set sedmdesáti eur bez DPH. Což je třeba třetina toho, co byste u nás zaplatili před několika lety. Věříme, že to takhle pomůže především hudebníkům, co si u nás chtějí nechat kytaru vyrobit, ale byli zasažení současnou situací kolem covidu.
Kdo všechno stojí za firmou Badstroke Guitars?
Ondřej Pacner se stará o věci kolem reklamy, Jarda Kožár tady pracuje a účastní se různejch fázích výroby jako externista, no a já to všechno vymejšlím a vyrábím.
Mimochodem, máte políčeno na nějakou, třeba i zahraniční kytarovou hvězdu?
K těmhle lidem se vůbec nedá dostat. Pro giganty kalibru Ibanez, Jackson a podobně není problém vzít pět nebo kolik kytar a poslat je takovýmu člověku, ale custom shop našeho typu si to prostě nemůže dovolit. Proto se hledaj takový jakože undergroudový lidi, který jsou známý. My jsme takovýho našli třeba už ve zmíněným Rony Janečkovi. Na kytaru od nás hraje i jeho kolega z John Wolfhooker Filip Vlček. Za zmínku stojí naše spolupráce s Manuelem Gardnerem, to je Němec z kapely Unprocessed. A toho zrovna nám „přebral“ Ibanez, což je ve výsledku vlastně poklona.
Plánujete nějakou expanzi, rozšíření výroby, týmu, a tak dále?
Upřímně řečeno, uvažujeme o tom, právě v souvislosti s novou, již zmíněnou sérií z Kickstarteru. Stávající sérii custom shop by asi nebyl problém vyrábět dál v těhle prostorách. Ale díky plánovaný expanzi nový série ven, kdy už to není o jednotkách, ale o desítkách kusů, se bez nějaký podoby rozšíření neobejdem. V týhle souvislosti uvažovanýho stěhování, uvažujeme i o vybudování showroomu, případně nějakýho poslechovýho studia, kde by vznikal nějakej mikropořad, s pozváním různejch osobností atd. Co se nabídky týká, plánujeme kromě chystaný klasický série i sérii baskytar moderních i klasickejch tvarů, a nakonec i headless tvarů. Chceme pokrýt poptávku po levnějších i dražších nástrojích při stejné kvalitní výrobě.
Přeju tobě, Ondro, i vám všem v Badstroke Guitars úspěch, a ať se daří.