Backstage z maďarského festivalu Sziget: Jak se hraje na největším evropském festivalu?
Tento rok se konal jubilejní 15. ročník festivalu Sziget (maďarsky ostrov), pořádaný tradičně na ostrově Obudai v Budapešti. Festival začali roku 1993 pořádat nadšenci a jmenoval se tehdy Diáksziget - studentský ostrov. A nedělali to zrovna v malém, už první ročník měl návštěvnost 43 000 diváků!
O festivalu Sziget
Tento rok se očekával čtyřmilióntý návštěvník od začátků festivalu, a ten se dostavil hned druhý den. Pan František z Košic se šel s manželkou podívat na Chemical Brothers. Od 7. 8.-15. 8 se na ploše zhruba sedmdesáti hektarů (pro představu třicet pět fotbalových hřišť), na zhruba šedesáti různých jevištích konalo přes tisíc vystoupení. Dvě stě padesát vystupujících bylo ze zahraničí, z padesáti šesti zemí světa. Návštěvnost se pohybovala kolem padesáti tisíc lidí denně (!) a celkově festival navštívilo tři sta sedmdesát jedna tisíc návštěvníků, nejen z Maďarska. V Čechách není festival moc známý, ale na Slovensku ano.
Jak se hrálo na Szigetu
Sopoty vyjeli za podpory Českého centra v Budapešti a agentury EMO. Festival zajistil hotel na noc před a v den vystoupení, vstupenky pro kapelu a crew na celý festival a pas pro vjezd jednoho auta v den vystoupení. Sopoty vystoupili v pátek 10. 8. od 22.00. Ten den přišlo do areálu padesát osm tisíc diváků, které přitáhli headlineři jako Pink, Gogol Bordello nebo Rachid Taha.
Technické podmínky
Open Air Stage byla poměrně velkorysá - 12 x 8 m. Ozvučena line array systémem, zřejmě Meyer Sound (naprostá špička). Na podiu ještě ležela "vykrývka" od Bose. Bohužel line array byl zavěšen tak, že hrál až tak dvacet metrů za zvukařem. FOH byl pult Yamaha, v ne moc dobrém stavu, outboard dle očekávání: dynamika dbx (Sopoty použili dynamiku na třinácti kanálech), efekty byly Lexicon MPX100 (pro delay) a Yamaha SPX900 a SPX1000 (pro reverby), hlavní EQ Klark Teknik. S kapelou jel dvorní zvukař Míra Mikeš, což bylo štěstí, festivaloví zvukaři to dost odbývali. Až tak, že Míra upravoval i hlavní EQ. Na pultu ovšem bylo všechno připraveno, Sopoty měli zdaleka největší input list toho dne, a tak bylo od rána zapojeno třicet dva kanálů dle zaslaného rideru. Mikrofony standardní: AKGD112 (kick), AKG C1000 (OH), Sennheiser e604 (tomy, druhý snare), Shure 57 (první snare shora, zdola, kytary, basa, ságo a perkuse) a Shure 58 (zpěv a mluvené slovo). Backline byla překvapivě slušná: dvakrát hlava Marshall JVM 410 s boxem 1960A, Hartke H 3500, box Ashdown 8 x 10", bicí Mapex Orion, (kopák, tom, tom tom, floor tom, snare, třikrát šibenice, bubenická sesle, HH stand od DW a šlapka od DW).
Sopoty použili basový aparát, bicí a jeden kytarový box. K dispozici bylo šest monitorových cest, šest JBL monitorů vpředu, drum fill, monitory pro klávesy. Hlavní zvukař mluvil trochu anglicky, monitorák pouze maďarsky a byl dost zmatený, takže byla velká klika, že perkusák Hugo maďarsky umí. Hraní samotné bylo skvělé, přestože Sopoty hráli "proti" Pink, o obecenstvo nebyla nouze a nálada byla velmi vřelá. Díky Mírovi byl nadstandardně dobrý zvuk a produkce byla natolik energická, že zastavila spoustu diváků procházejících kolem stage, z nichž poměrně velká část zůstala až do konce, což je největším vyznamenáním.
O festivalovém hraní obecně - pár rad pro začátečníky, profíci přeskočí ;-)
Hraní na festivalu je specifické, hlavně rychlé a kompromisní. Připraveni musíte být jako do studia - umět všechno, jak když bičem mrská, a vybavení mít v top stavu. Je žádoucí mít back-up, tedy zálohu. Může se týkat všeho, záleží na důležitosti. Velké kapely na šňůrách mají dvakrát úplně všechno. Druhá kytara/basa pro případ prasknutí struny nebo zásadního rozladění. Kabel navíc. Náhradní baterie pro efekty a aktivní elektroniku nástroje. Náhradní struny. Samozřejmě náhradní paličky. Na pódiu nezapomeňte mít všechno, co používáte, po ruce: trsátka, kapodastry, bottlenecky, tamburíny, chrastítka, cokoliv... Trsátek víc a na rychlý dosah, může vám vypadnout z prstů. Buďte soustředění a rychlí. Obvykle má kapela šedesát minut, včetně postavení backline, zvukovky (pouze line check) a přídavků. Využijte maximum z poskytnuté backline, trváte-li na svém zvuku, ověřte si, že to stihnete, že nebude problém se sítí a tvarem zásuvky (je-li to v zahraničí), chcete-li vzít pouze hlavy, budou-li kompatibilní, a vyhovující boxy. Bubeníci: na festivalech je poskytován standardní set, kick, snare, 2 x tom a floor tom. Dále stojan na HH, stojan na snare, dva stojany na činely (nemusí být šibenice). Vždy si ověřte, co tam bude, co ne.
Pořadatelé od kapel vyžadují takzvaný ridery a stage plan. Co to je? Stage plan je rozmístění jednotlivých hráčů a jejich aparatur/nástrojů na pódiu. Slouží pódiovým technikům, aby věděli, kam mají stavět mikrofony, monitory a jak přestavět a připravit backline. Rider je pak soupis nástrojů a aparatur, které kapela používá, respektive vyžaduje, aby pořadatel dle něj aparaturu zajistil. Bývá zhusta doprovázen takzvaným input listem, kde je přesně rozepsáno, kolik bude kanálů u FOH, kam bude co zapojeno, jak má být který kanál snímán, zda má být použita dynamika a jaká. Vhodné je poslat také playlist s poznámkami, jaké si přejete efekty na hlasy a sólové nástroje. Dá se říct, že čím více přesnějších informací poskytnete, tím méně zmatků bude. Na druhou stranu, pozor na příliš informací - zahltíte. A pozor na nesmyslné požadavky - naštvete.
Festivalové hraní je o kompromisech.
Užitečné info
100 HUF = přibližně 11 Kč
pivo:
230-600 HUF (na festivalu 320 Arany Ászok a 590 Plzeň)
nealko na festivalu:
voda 0,5 l 250 HUFCoca-Cola 0,5 l 300 HUF
jídlo na festivalu:
většinou 500-1000;
například gyros 700 HUF
jídlo v hospodě: běžně v rozmezí 1100-2000 HUF
cigarety: cenově stejné i levnější než v Čechách
slovníček
česky; anglicky; maďarsky
ahoj; hi; szia
basa (baskytara); bass (bassguitar); basszgitár
díky (děkuji); thanks (thank you); köszi (köszönöm)
klárinet; clarinet; klarinét
klávesy; keyboard; szongora
kytara; guitar; gitár
mikrofon; microphone; mikrofon
perkuse; percussions; perkuszió, kisdobok
pivo; beer; sör
podium; stage; pódium
saxofon; saxophone; saxofon
ubrat nebo míň; lower the volume, less; kevesebbet
zesílit nebo víc; increase the volume, more; többet
zvukař; soundman, soundengineer (spíše ve studiu); hangmérnök
zvuková zkouška; sound checkh; angpróba
rychlá zvukovka; line check; gyorspróba
zvuková zkoušk; amute checkh; alkpróba
maďarská výslovnost: sz = s; s = š; z = z; zs = ž; gy = ď; ly = j; dlouhé á = otevřená výslovnost krátké; a = ao